Integrating Inductive Reasoning to Enhance Conceptual Understanding of Kinematics (Uniform Linear Motion)
Alhidayatuddiniyah T W(1*), Nandang Hidayat(2),
(1) Universitas Indraprasta PGRI
(2) Universitas Pakuan
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahzuar, B., & Sabani. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Berpikir Induktif Menggunakan Mind Mapping Terhadap Pemahaman Konsep Peserta Didik. Jurnal Ikatan Alumni Fisika Universitas Negeri Modern, 6(1), 46–51.
Alhidayatuddiniyah, T. W. (2023). Perancangan Aplikasi Konversi Satuan Berbasis Matlab. Navigation Physics: Journal Of Physics Education, 5(1), 22–28.
Alhidayatuddiniyah, T. W., & Astuti, S. P. (2020). Perancangan Aplikasi Kalkulator Kinematika pada Mata Kuliah Fisika Gerak Berbasis Matlab. Prosiding Seminar Nasional Sains, 1(1), 24–28.
Handayani, I. D., Bektiarso, S., & Astutik, S. (2019). Kajian Kinematika Jalur Wisata Gunung Bromo Melalui Senduro- Lumajang Sebagai e-Suplemen Bahan Ajar Fisika SMA. Jurnal Nasional Pendidikan Fisika, 4(1), 147.
Hidayat, Nandang; Susanto, Lufty; Muthoharoh, H. (2023). Pengembangan E-Book Interaktif untuk Meningkatkan Kompetensi Kognitif Siswa. Jurnal BIOSFER, 8(1), 14–21.
Hidayat, N., & Wulandari, F. (2020). The Impact of Leadership Behavior on School Performance. Cakrawala Pendidikan, 39(3), 493–506. https://doi.org/10.21831/cp.v39i3.31005
Mahmudi, H., & Pramesti, Y. S. (2017). Efektivitas Problem Based Learning Ditinjau Dari Keterampilan Proses Sains Pada Topik Perpindahan Panas. Prosiding Seminar Nasional Fisika Dan Pembelajarannya, 1–7.
Mudjiarto, R. (2005). Peningkatan pemahaman konsep dasar fisika melalui pendekatan pembelajaran konseptual secara interaktif. Mimbar Pendidikan, 3, 17–24.
Nikat, R. F., Algiranto, A., Loupatty, M., & Henukh, A. (2022). Pemahaman Konsep Dinamika dan Kinematika Berdasarkan Conceptual Knowledge Melalui Aplikasi Game Quizizz. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 10(2), 218–230. https://doi.org/10.24815/jpsi.v10i2.23418
Pawestri Primastuti, K., Putri Anugrah, N., Zakiyah MunawarohPenulis, R., Kurniawati, W., & PGRI Yogyakarta, U. (2023). Analisis Gerak Lurus Berubah Beraturan Pada Konsep Kinematika. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(2), 23–27. https://doi.org/10.62017/jpmi
Puspitasari, W. D., & Febrinita, F. (2020). Persepsi Mahasiswa Tentang Pemahaman Konsep Kinematika Gerak Ditinjau Dari Kemampuan Berpikir Kritis. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 9(2), 197–208.
Rifky, S. (2024). Analisis Pemahaman Konsep Peserta Didik Pada Materi Gerak Lurus Menggunakan Aplikasi Online Quizizz. Jurnal Dunia Pendidikan, 5(1), 132–143.
Ruspitasari, H., Supeno, S., & Yushardi, Y. (2022). Kajian Kinematika Gerak Pada Gerak Kendaraan Bermotor Di Jalan Kabupaten Ngawi Sebagai Sumber Belajar Fisika. ORBITA: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Fisika, 8(2), 282. https://doi.org/10.31764/orbita.v8i2.9035
Susanto, I., Ndruru, P., & Simanjuntak, U. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Berpikir Induktif Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Parulian 1 Medan. Jurnal Penelitian Fisikawan, 3(2), 1–7.
Yulyanti, E., & Pratiwi, U. (2022). Implementasi Metode Pra-Experimental Designs Untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah Dan Literasi Sains Pada Praktikum Fisika Materi GLB Siswa Ma Al-Iman Bulus Purworejo. Lontar Physics Today, 1(1), 18–25. https://doi.org/10.26877/lpt.v1i1.10377
DOI: https://doi.org/10.30998/npjpe.v7i1.3379
Article Metrics
Abstract Views : 87
|
PDF Views : 58
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Alhidayatuddiniyah T W

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
| Department of Physics Education Faculty of Mathematics and Sciences Universitas Indraprasta PGRI Address: Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760 , Jakarta, Indonesia. |
|
1.png)


.png)



.png)




.png)







