Pengembangan e-modul fisika berbasis Contextual Teaching and Learning (CTL) pada materi suhu dan kalor untuk meningkatkan motivasi belajar siswa SMA



Hanifa Nurahmi Hanifa(1*), Desy Hanisa Putri(2), Dedy Hamdani(3),

(1) Universitas Bengkulu
(2) Universitas Bengkulu
(3) Universitas Bengkulu
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to describe the feasibility of e-modules based on contextual teaching and learning (CTL), describe learning motivation after using e-modules, and to describe student responses to CTL-based e-modules on temperature and heat material. This research was conducted in class XI MIPA in one of the Bengkulu City State High Schools in the 2023/2024 academic year. The research method uses the ADDIE model which includes five stages, namely analyze, design, develop, implement and evaluate. This CTL-based e-module has gone through the validation test stage with a score of 90.95% with a very feasible category to be used as a physics learning media in the classroom. The results of the learning motivation questionnaire based on the N-gain value are 0.47 with a moderate category so that it can increase student motivation to learn temperature and heat material. The results of the student response questionnaire received a value of 81.22% in the very good category. This shows that the CTL-based e-module on temperature and heat material gets a good response from students.

Keywords


E-modul, contextual teaching and learning (CTL), suhu dan kalor, motivasi belajar

Full Text:

PDF

References


Amin, A., & Sulistiyono, S. (2021). Pengembangan Handout Fisika Berbasis Contextual Teaching and Learning (Ctl) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Fisika Siswa Sma. Jurnal Pendidikan Fisika Undiksha, 11(1), 29. https://doi.org/10.23887/jjpf.v11i1.33436

Arianti, A. (2019). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. DIDAKTIKA : Jurnal Kependidikan, 12(2), 117–134. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.181

Avania, W. F., & Sholikhah, N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Dengan Pendekatan Contextual Teaching Learning (CTL) untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2531–2538. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/885

Dalilah, K., Rusnayati, H., & Kaniawati, I. (2023). PEMANFAATAN KOMIK BERBASIS BRAIN BASED LEARNING SEBAGAI SUMBER PEMAHAMAN KONSEP. 2, 81–88.

Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan MedFebrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Prosiding DPNPM Unindra 2019, 0812(2019), 181–188.ia Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Prosiding DPNPM Unindra 2019, 0812(2019), 181–188.

Kirana, R. W. candra. (2020). Pengembangan Bahan Ajar E-Book Praktikum Akuntansi Perusahaan Dagang Berbasis Scientific Approach Sebagai Sumber Belajar Alternatif. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 18(1), 80–90. https://doi.org/10.21831/jpai.v18i1.32292

Latifah, N., Ashari, & Kurniawan, E. S. (2020). Pengembangan e-modul fisika untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis peserta didik. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 01(01), 1–7. http://jurnal.umpwr.ac.id/index.php/jips/article/view/570

Liana, Y. R., Ellianawati, & Hardyanto, W. (2019). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Android Menggunakan Sigil Software pada Materi Listrik Dinamis. Seminar Nasional Pascasarjana Universitas Negeri Semarang, 926–932.

Mansur, N. R., Ratnasari, J., & Ramdhan, B. (2022). Model STEAM terhadap kemampuan kolaborasi dan kreativitas peserta didik. Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 8(4), 183–196. https://online-journal.unja.ac.id/biodik

Nesti, E. W., Medriati, R., & Purwanto, A. (2022). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Aplikasi Lectora Inspire. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 6(2), 379. https://doi.org/10.20527/jipf.v6i2.5144

Pratama, F., Firman, & Neviyarni. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar IPA Siswa Terhadap Hasil Belajar. EDUKATIF : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 280–286. https://edukatif.org/index.php/edukatif/index%0APENGARUH

Putri, R. H., Rini, C. P., & Perdiansyah, F. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Ensiklopedia IPA Berbasis Pendekatan Contextual Teaching & Learning (CTL) pada Materi Energi dan Perubahannya untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Fondatia, 6(3), 751–766. https://doi.org/10.36088/fondatia.v6i3.2087

Ramadayanty, M., Sutarno, S., & Risdianto, E. (2021). Pengembangan E-Modul Fisika Berbasis Multiple Reprsentation Untuk Melatihkan Keterampilan Pemecahan Masalah Siswa. Jurnal Kumparan Fisika, 4(1), 17–24. https://doi.org/10.33369/jkf.4.1.17-24

Sanjoyo, B. M., Susila, A. B., & Nasbey, H. (2023). E-Modul Gerak Melingkar Beraturan Berbasis Contextual Teaching And Learning Untuk Siswa Inklusif Slow Learner Berbantuan Flip PDF Professional. Lontar Physics Today, 2(1), 9–17. https://doi.org/10.26877/lpt.v2i1.14439

Sitompul, K. G., Sutarno, S., & Hamdani, D. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Pendekatan Contextual Teaching and Learning (Ctl) Untuk Melatihkan Kemampuan Berpikir Analisis Siswa Pada Materi Gelombang Bunyi. DIKSAINS : Jurnal Ilmiah Pendidikan Sains, 2(1), 37–48. https://doi.org/10.33369/diksains.2.1.37-48

Taufiq, M., Susilo, H., Irawati, M. H., & Saptasari, M. (2018). Profil Motivasi Belajar Siswa Sma Kelas X Dengan Kelas Xi Ipa Pada Pelajaran Biologi Di Kota Surabaya. Natural Science Education Research, 1(2), 214–222. https://doi.org/10.21107/nser.v1i2.4830

Yusuf, Y. H. M. (2023). Sejarah Perkembangan Fisika. In Tangguh Denara Jaya. https://repository.tangguhdenarajaya.com/media/publications/559013-sejarah-perkembangan-fisika-315d1d52.pdf




DOI: https://doi.org/10.30998/npjpe.v6i1.2453

Article Metrics

Abstract Views : 85 | PDF Views : 53

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Hanifa Nurahmi Hanifa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Department of Physics Education
Faculty of Mathematics and Sciences
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760 , Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 

Creative Commons License
Navigation Physics: Journal of Physics Education is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License