Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Education Game pada Pembelajaran Fisika



Putri Lingga Harmita(1*), Fatni Mufit(2),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) 
(*) Corresponding Author

Abstract


As per most understudies, ideas in physical science are viewed as convoluted or hard to comprehend, causing understudy learning results to will quite often be low. To defeat this, the utilization of learning sight and sound as instructive games (instructive games) which have started to be applied to material science learning is thought of as adequate to assist understudies with grasping the idea of physical science, and learning media as instructive games are more alluring to understudies. This study means to decide the adequacy of involving this instructive game-based learning media in physical science learning, both regarding grasping ideas and learning results. The strategy utilized in this study utilizes a library research technique or approach. The type of this exploration is a writing study, with subjective information handling. The information assortment strategy utilized is through an efficient hunt that is applied from two data sets (Google Researcher and Sinta) with report examination to distinguish important writing studies. In light of the aftereffects of the primer review led, it was observed that game-based learning media were great. Understudies who utilize instructive games all the more effectively grasp different physical science ideas. Educators are made simpler in learning with game-based learning media that are fascinating and as per learning materials and learning is more alluring to understudies and ready to further develop understudy learning results.


Keywords


educational games, effectiveness of learning media

Full Text:

PDF

References


Adyani, L., Agustini, R., & Raharjo, R. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbantuan Media Animasi Interaktif Berbasis Game Edukasi Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 4(2), 648-657.

Afidah, I., & Kustijono, R. (2020). Penggunaan Physics Education Game Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA. Inovasi Pendidikan Fisika, 9(2).

Desriana, D., Amsal, A., & Husita, D. (2018). Perbandingan hasil belajar siswa menggunakan media pembelajaran berbasis lingkungan dengan media internet dalam pembelajaran asam basa di MAN Indrapuri. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 2(1), 50-55.

Estiani, W., Widiyatmoko, A., & Sarwi, S. (2015). Pengembangan Media Permainan Kartu Uno Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Karakter Siswa Kelas VIII Tema Optik. Unnes Science Education Journal, 4(1).

Fakhri, M. I., Bektiarso, S., & Supeno, S. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Animasi Berbantuan Macromedia Flash Pada Pembelajaran Fisika Pokok Bahasan Momentum, Impuls, Dan Tumbukan Kelas X Sma. Jurnal Pembelajaran Fisika, 7(3), 271-277.

Kartikasari, G. (2016). Pengaruh media pembelajaran berbasis multimedia terhadap motivasi dan hasil belajar materi sistem pencernaan manusia: Studi eksperimen pada siswa kelas V MI Miftahul Huda Pandantoyo. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Penelitian Sosial Keagamaan, 16(1), 59-77.

Khomaidah, S., & Harjono, N. (2019). Meta-analisis efektivitas penggunaan media animasi dalam meningkatkan hasil belajar ipa. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 2(2), 143-148.

KumalaDewi, N., & Suminten, N. (2020, August). Analisis Kebutuhan Game Edukasi Fisika Berbasis Mobile. In Prosiding Seminar Pendidikan Fisika FITK UNSIQ (Vol. 2, No. 1, pp. 256-263).

Lukman, S., Rindarjono, M. G., & Karyanto, P. (2016). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw dan stad terhadap hasil belajar geografi ditinjau dari motivasi belajar siswa kelas viii SMP Negri 1 Jatinom Klaten tahun pelajaran 2013/2014. GeoEco, 2(2).

Moursund, D. G. (2006). Introduction to using games in education: A guide for teachers and parents. D. Moursund.

Nisa, F. C., Wati, M., & Hartini, S. (2015). Pengembangan media pembelajaran playing cards dan handout dalam model pembelajaran make a match untuk melatih keaktifan siswa. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 3(1), 37-43.

Panjaitan, M., Febriani, Y., & Hatika, R. G. (2015). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Fisika Berbantuan Animasi Komputer Terhadap Hasil Belajar Siswa SMA Negeri 3 Tambusai Rokan Hulu Riau. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FKIP Prodi FISIKA, 1(1).

Panjaitan, R. G. P., Titin, T., & Putri, N. N. (2020). Multimedia Interaktif Berbasis Game Edukasi sebagai Media Pembelajaran Materi Sistem Pernapasan di Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(1), 141-151.

Pradilasari, L., Gani, A., & Khaldun, I. (2019). Pengembangan media pembelajaran berbasis audio visual pada materi koloid untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(1), 9-15.

Primasari, R., & Herlanti, Y. (2014). Penggunaan media pembelajaran di madrasah aliah negeri se-Jakarta Selatan.

Rahman, R. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Menggunakan Media Kartu dan Ular Tangga pada Hasil Belajar IPA Fisika Siswa. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA dan Pendidikan IPA, 3(1), 336-341.

Rahmawati, Y., Febriyana, M. M., Bhakti, Y. B., Astuti, I. A. D., & Suendarti, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Game Edukasi: Analisis Bibliometrik Menggunakan Software VOSViewer (2017-2022). Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 13(2), 257-266.

Rini, A. C., Lesmono, A. D., & Harijanto, A. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Uno Smart Card Pada Pokok Bahasan Termodinamika DI SMK. FKIP e-PROCEEDING, 2(1), 6-6.

Swandi, A., Hidayah, S. N., & Irsan, L. J. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Laboratorium Virtual untuk Mengatasi Miskonsepsi Pada Materi Fisika Inti di SMAN 1 Binamu, Jeneponto (Halaman 20 sd 24). Jurnal Fisika Indonesia, 18(52).

Wahyuni, S., Sanjaya, I. G. M., Erman, E., & Jatmiko, B. (2019). Edmodo-based blended learning model as an alternative of science learning to motivate and improve junior high school students’ scientific critical thinking skills. International Journal of Emerging Technologies in Learning (Online), 14(7), 98.

Wiyono, K. E., Sudjito, D. N., & Rondonuwu, F. S. (2020). Pengembangan media kartu domino fisika (domika) untuk meningkatkan minat belajar pada materi kinematika gerak. JPF (Jurnal Pendidikan Fisika) Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 8(1), 1-8.

Yelensi, Y., Wiyono, K., & Andriani, N. (2020). Efektivitas Penggunaan Video Pembelajaran Materi Usaha Dan Energi Berbasis Permainan Tradisional. Jurnal Pijar MIPA, 15(1), 1-6.

Yulinar, D., Tandililing, E., & Mahmuda, D. Efektifitas Penggunaan Media Ular Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Materi Suhu. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(6).

Yusro, A. C., Purwandari, P., & Nanditasari, T. (2019). Game Mophy (Monopoly Physics) Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Fisika untuk Meningkatkan Penguasan Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Keilmuan (JPFK), 5(2), 101-108.




DOI: https://doi.org/10.30998/npjpe.v4i2.1108

Article Metrics

Abstract Views : 299 | PDF Views : 150

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Putri Lingga Harmita, Fatni Mufit

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Department of Physics Education
Faculty of Mathematics and Sciences
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760 , Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 

Creative Commons License
Navigation Physics: Journal of Physics Education is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License