Program Bimbingan Akademik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik



Anggi Evitarini(1*),

(1) Universitas Indraprasta PGRI Jakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


This research is motivated because the students' learning problems cannot be completed well by the teachers. The purpose in this study to test the effectiveness of academic guidance programs to increase students' learning motivation. The results of trials when the research was conducted showed that the tutoring program was proven to be able to increase students' learning motivation. Thus, tutoring programs can be applied by teachers to increase students' learning motivation.

Keywords


Program Tutoring, Motivation to Learn

Full Text:

PDF

References


Chrisnawati, H. E. (2007) ‘Pengaruh penggunaan metode pembelajaran kooperatif tipe STAD (student teams achievement divisions) terhadap kemampuan problem solving siswa smk (teknik) swasta di Surakarta ditinjau dari motivasi belajar siswa’.

Daud, F. (2012) ‘Pengaruh kecerdasan emosional (EQ) dan motivasi belajar terhadap hasil belajar Biologi siswa SMA 3 Negeri Kota Palopo’, Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (JPP), 19(2), pp. 243–255.

Jannah, F. (2013) ‘Pendidikan Seumur Hidup dan Implikasinya’, Dinamika Ilmu, 13(1).

Novianti, N. R. (2011) ‘Kontribusi pengelolaan laboratorium dan motivasi belajar siswa terhadap efektivitas proses pembelajaran’, Jurnal Pendidikan MIPA. Edisi khusus, 1, pp. 158–166.

Nurmala, D. A., Tripalupi, L. E. and Suharsono, N. (2014) ‘Pengaruh Motivasi Belajar dan Aktivitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Akuntansi’, Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 4(1).

Nana Syaodih Sukmadinata, 2007. Bimbingan dan Konseling Dalam Praktek Mengembangkan Potensi dan Kepribadian siswa. Banadung : Maestro.

Natawidjaja , Rochman. (2009). Konseling Kelompok, konsep Dasar dan Pendekatan. Bandung : Rizqi Press

Palupi, R. (2014) ‘Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Persepsi Siswa Terhadap Kinerja Guru Dalam Mengelola Kegiatan Belajar Dengan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII Di SMPN N 1 Pacitan’, Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 2(2)

P . Siagian, Sondang. (2004). Teori Motivasi dan Aplikasinya. Jakarta : PT. Rineka Cipta.

Rifa’ah, S. (2013) ‘Pengaruh motivasi membaca Al-Qur’an terhadap ketenangan jiwa santriwati pondok pesantren putri Al-Hikmah Tugurejo Tugu Semarang’. IAIN Walisongo.

Supriatna, M. and Budiman, N. (2009) ‘Bimbingan karir di SMK’, Dalam e-book.

Surya, Muhammad. (2009). Psikologi Konseling. Bandung: Maestro.

Yusuf, Syamsu. (2009). Program Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Bandung: Rizqi Press.




DOI: https://doi.org/10.26539/teraputik.22171

Article Metrics

Abstract Views : 279 | PDF Views : 220

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Anggi Evitarini

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Pusat Kajian Penelitian dan Pengembangan Bimbingan dan Konseling
Department of Guidance and Counseling
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 
 

 Creative Commons License
TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan dan Konseling is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.