KOKAMI: The innovation of learning impuls and momentum in senior high school



Siti Nurfadilah(1*), Tatan Zenal Mutakin(2),

(1) SMA Negeri 16 Tangerang
(2) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


Learning using learning media is very helpful for students in understanding the subject matter. However, many learning media are not yet able to involve students actively involved in learning. The purpose of this research is to develop and implement KOKAMI learning media in the learning process. The results showed that the media developed is very feasible and able to improve students' learning outcomes, critical thinking skills and improve students' learning activities. This learning medium is very suitable to be applied in the implementation of the current curriculum.

Keywords


KOKAMI, learning media, critical thinking skills, student activities

Full Text:

PDF

References


Gammara, S. A., & Subroto, W. T. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Kotak dan Kartu Misterius untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 12(2), 104-110.

Isnaini, M., Utami, L. S., & Marga, K. M. (2018). Pengaruh media Kokami (kotak dan kartu misterius) terhadap keterampilan berpikir kritis dan motivasi belajar siswa kelas viii smp negeri 19 mataram tahun pelajaran 2017/2018. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 4(2), 18-25.

Istiqomah, F.,Widiyatmoko, A., & Wusqo, I. U. (2016). Pengaruh media kokami terhadap keterampilan berpikir kreatif dan aktivitas belajar tema bahan kimia. Unnes Science Education Journal, 5(2).

Mauliana, A., & Rahmayani, R. F. I. (2017). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe teams games tournament (TGT) dengan menggunakan media kokami terhadap hasil belajar siswa pada materi perkembangan model atom kelas X MIA 4 SMA Negeri 9 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kimia, 2(3).

Nasution, W. N., Susilawati, S., & Haryati, S. Penggunaan Media Pembelajaran Kotak dan Kartu Misterius (Kokami) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Ketuntasan Belajar Siswa pada Pokok Bahasan Hidrokarbon dan Minyak Bumi di Kelas X. 8 Sman 9 Pekanbaru (Doctoral dissertation, Riau University).

Paisah, N., Fatmaryanti, S. D., & Akhdinirwanto, R. W. (2013). Penerapan media kotak dan kartu misterius (Kokami) untuk peningkatan keterampilan berpikir kritis pada siswa kelas vii smp negeri 25 purworejo. Radiasi: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 3(1), 28-32.

Putri, A. I. K. D., Prihandono, T., & Putra, P. D. A. (2017). Penerapan model pembelajaran talking stick disertai metode demonstrasi berbantuan media Kokami mata pelajaran ipa di smp. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(4), 321-328.

Rahmawati, A. M. (2017). Analisis hasil pengembangan media kokami (kotak dan kartu misterius) untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis, aktivitas belajar dan ketuntasan belajar SMP-SMA. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 5(3).

Rosarian, A. W., & Dirgantoro, K. P. S. (2020). Upaya guru dalam membangun interaksi siswa melalui metode belajar sambil bermain [teacher's efforts in building student interaction using a game based learning method]. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 3(2), 146-163.

Rusiana, Y. (2014). Penggunaan Media KOKAMI pada Mata Pelajaran IPA untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VA SDN Darungan 01 Kecamatan Tanggul Kabupaten Jember. Pancaran Pendidikan, 3(4), 183-192.




DOI: https://doi.org/10.30998/npjpe.v3i1.612

Article Metrics

Abstract Views : 235 | PDF Views : 253

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Siti Nurfadilah, Tatan Zenal Mutakin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Department of Physics Education
Faculty of Mathematics and Sciences
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760 , Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 

Creative Commons License
Navigation Physics: Journal of Physics Education is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License