Pengembangan Media Pembelajaran Komik Fisika Materi Pokok Pengukuran Untuk Siswa SMA Negeri 1 Compreng



Rendi Rendi(1*), Sumaryati Sumaryati(2), Popi Purwanti(3),

(1) SMAN 1 Compreng
(2) Universitas Indraprasta PGRI
(3) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study is to develop learning media for physics comics on the subject matter of measurement for class X students, to know the quality of physics comics in the developed measurement material for class X students at SMAN 1 Compreng, and to know the students responses to physics comics on the developed measurement material. This research is development research by conducting product analysis to be developed, developing initial products, expert validation and revisions, small-scale field trials and product revisions, and large-scale field trials and final products. The result of the research is the product developed in the form of Comic Physics Media, the Main Material of Measurement. The quality of the physics comic media developed according to media experts is Good (B) with a value of 3.14, according to the material experts is Very Good (SB) with a value of 3.61, according to the physics teacher is Very Good (SB) with a value of 3, 67. 3). Student responses to physics comics in limited trials obtained a percentage of 93% while in large-scale field trials obtained a percentage of 95%.


Keywords


Media Pembelajaran, Komik, Pengukuran

Full Text:

PDF

References


Aslamiyah, L., Masturi., Nugroho, S. E. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Fisika Berbasis Integrasi-Interkoneksi Nilai-Nilai Alquran. Unnes Physics Education Journal, 6 (3), 44-52.

Asyar, R. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gunung Persada Press.

Astuti, I. A. D., Dewati, M., Okyranida, I. Y., & Sumarni, R. A. (2019). Pengembangan media smart powerpoint berbasis animasi dalam pembelajaran fisika. Navigation Physics: Journal of Physics Education, 1(1), 12-17.

Arsyad, A. (2013). Media pembelajaran. Jakarta : Rajagrafindo Persada.

Avrillianti, H., Budiawanti, S., dan Jamzuri. (2013). Penerapan media komik untuk pembelajaran fisika model kooperatif dengan metode diskusi pada siswa SMPN 5 Surakarta kelas VII tahun ajaran 2011/2012 materi gerak. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Sebelas Maret

Darmawan, H. (2012). How to make comics menurut para master komik dunia. Yogyakarta: Plotpoint.

Huda, M. (2013). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Niarti, N. (2017). Pengembangan bahan ajar yang berbasis multimedia interaktif pada materi menyimak untuk siswa kelas VI sekolah dasar. Bandar Lampung: Universitas Lampung.

Nurohimah, S., Kurniawan, E. S., dan Ashari. (2012). Pemanfaatan kartun fisika sebagai media pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar pada sswa kelas VII MTsN Purworejo. Purworejo: Universitas Muhammadiyah Purworejo.

Puslitjaknov. (2008). Metode penelitian pengembangan. Jakarta: Puslitjaknov Balitbang Depdiknas.

Putri, D. Y. K. P., dan Ariyanti, G. (2015). Pengembangan komik matematika sebagai media pembelajaran berbasis pendidikan karakter pada materi perkalian bilangan bulat sekolah dasar. ISSN: 977-2442-8780-11.

Rumainur. (2016). Pengembangan media ajar berbasis multimedia autoplay studio 8 dalam pembelajaran sejarah kebudayaan islam kelas XI MA Bilingual Batu Malang. Malang: UIN Maulana Malik Ibrahim.

Samudra, G., Suastra, M., & Suma, M. (2014). Permasalahan-Permasalahan Yang Dihadapi Siswa SMA Di Kota Singaraja Dalam Mempelajari Fisika. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 4(1).

Sunardi, dan Zenab, S. (2014). Fisika untuk SMA/MA kelas X peminatan. Bandung: Yrama Widya.

Widoyoko, E., P., S., (2012). Teknik penyusunan instrumen penelitian. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Zainal, A. (2013). Model-model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual. Bandung: Yrama Widya.




DOI: https://doi.org/10.30998/npjpe.v2i2.488

Article Metrics

Abstract Views : 2342 | PDF Views : 999

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Rendi -, Sumaryati -, Popi Purwanti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Department of Physics Education
Faculty of Mathematics and Sciences
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760 , Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 

Creative Commons License
Navigation Physics: Journal of Physics Education is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License