Pengembangan Alat Peraga Mikrohidro Berbasis CTL Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Pada Materi Fluida Dinamis



Ayuni Nisa Syafira(1*), Rosane Medriati(2), Dedy Hamdani(3),

(1) Universitas Bengkulu
(2) Universitas Bengkulu
(3) Universitas Bengkulu
(*) Corresponding Author

Abstract


This study is the development of a microhydro demonstration tool based on contextual teaching and learning aimed at testing the feasibility of the media, understanding the responses of students and teachers to the media, and determining the level of students' understanding of dynamic fluid material in grade XI at SMAN 11 Kota Bengkulu. The method used in this study is R&D using the ADDIE model. Research instruments include expert validation sheets, questionnaires for student and teacher responses, as well as pre-tests and post-tests. The expert validation results show final percentages by three validators of 82.89%, 92.1%, and 93.4%, with an average percentage of 89.47%, interpreted as highly feasible. The results of student and teacher response questionnaires show a percentage of 95.11%, interpreted as highly feasible. Furthermore, the improvement in students' conceptual understanding, measured by N-gain at 0.73, falls into the criteria of high improvement in students' understanding of dynamic fluid material. Therefore, the CTL-based microhydro demonstration tool is considered suitable for improving students' conceptual understanding of dynamic fluid material.


Keywords


Alat Peraga, Mikrohidro, CTL, Pemahaman Konsep, Fluida Dinamis

Full Text:

PDF

References


Abdjul, T., & Uloli, R. (2020). Peningkatkan Kreativitas Siswa Melalui Penggunaan Kit Ipa Pada Pembelajaran Fisika. Jambura Physics Journal, 1(2), 65–77. https://doi.org/10.34312/jpj.v1i2.5382

Andi Rustandi, & Rismayanti. (2021). Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda. Jurnal Fasilkom, 11(2), 57–60. https://doi.org/10.37859/jf.v11i2.2546

Asyura, I. (2019). Cakrawala Pedagogik AN ANALYSIS OF CONCEPT UNDERSTANDING WITH. October.

Harlinda, Martajaya, A., & Haris, A. (2019). Penggunaan KIT Fisika Berbasis Bahan Lingkungan Dalam Pembelajaran Fisika Pada Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 28 Makassar. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(2), 233–244.

Ismatunsarrah, I., Ridha, I., & Hadiya, I. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe CTL untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI pada Materi Elastisitas di SMAN 1 Peusangan. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 4(1), 70–80. https://doi.org/10.24815/jipi.v4i1.14567

Khoirurrijal, Fadriati, Sofia, Anisa Dwi Makrufi, Sunaryo Gandi, Abdul Muin, Tajeri, Ali Fakhrudin, Hamdani, S. (2022). PENGEMBANGANN KURIKULUM MERDEKA.

Masyruhan, M., Pratiwi, U., & Al Hakim, Y. (2020). Perancangan Alat Peraga Hukum Hooke Berbasis Mikrokontroler Arduino Sebagai Media Pembelajaran Fisika. SPEKTRA: Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 6(2), 134. https://doi.org/10.32699/spektra.v6i2.145

Mirdad, J. (2020). Model-Model Pembelajaran (Empat Rumpun Model Pembelajaran). Jurnal Sakinah, 2(1), 14–23.

Nisrina Najikhah, Akhdinirwanto, R. W., & Ashari, A. (2021). Perancangan Alat Peraga Kincir Air Berbasis Android Dalam Pembelajaran Fluida Dinamis. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains (JIPS), 2(1), 9–17. https://doi.org/10.37729/jips.v2i1.585

Pendidikan, J., Charm, F., Pembelajaran, P., & Dinamis, F. (2021). Pengembangan perangkat pembelajaran menggunakan alat peraga fluida dinamis untuk meningkatkan hasil belajar. 2(3), 179–188.

Pramudyawan, M. T. S., Doyan, A., & Ardhuha, J. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Kit Alat Percobaan Usaha dan Energi terhadap Penguasaan Konsep Fisika Peserta didik. https://doi.org/10.29303/jppipa.v6i1.290

Puspitasari, A. D. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Modul Cetak dan Modul Elektronik Pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1), 17–25.

Putra, D. P. (2021). Penggunaan Kit Ipa (Fisika) Sebagai Alat Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Ma Muallimin Makassar Use Kit Ipa (Physics) As a Learning Tool for Learning Class X Ma Muallimin Makassar. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(2), 121–128.

Safitri, M., & Aziz, M. R. (2022). ADDIE, Sebuah Model Untuk Pengembangan Multimedia Learning. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 50–58.

Sasmita, S., Medriati, R., & Hamdani, D. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Process Oriented Guided Inquiry Learning Materi Rangkaian Arus Bolak-Balik (Ac) Untuk Melatihkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Sma. DIKSAINS : Jurnal Ilmiah Pendidikan Sains, 2(1), 1–14. https://doi.org/10.33369/diksains.2.1.1-14

Setiawan, A. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran CTL (Contextual Teaching and Learning) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Subtema 1 Tema 2 Kelas V SD N 1 Nusa Bakti Kecamatan Belitang III Kabupaten Oku Timur. JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 2(2), 108–119. https://doi.org/10.30599/jemari.v2i2.575

Yulianci, S., & Nurjumiati. (2020). Analisis Karakteristik Gaya Belajar VAK (Visual, Auditori, Kinestetik) Siswa Pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Pendidikan Mipa, 10(1), 40–44. https://doi.org/10.37630/jpm.v10i1.328

Guna Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 23–27. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.77

Wati, R. Y., Ningrat, H. K., & Didik, L. A. (2021). Pembelajaran fisika berbasis CTL melalui metode eksperimen untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar materi tata surya. Edu Sains Jurnal Pendidikan Sains & Matematika, 9(1), 40–49. https://doi.org/10.23971/eds.v9i1.2103




DOI: https://doi.org/10.30998/npjpe.v6i1.2458

Article Metrics

Abstract Views : 39 | PDF Views : 20

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Ayuni Nisa Syafira

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Department of Physics Education
Faculty of Mathematics and Sciences
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760 , Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 

Creative Commons License
Navigation Physics: Journal of Physics Education is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License