Penggunaan Teknologi Digital dalam Pembelajaran IPA: Study Literature Review



Irnin Agustina Dwi Astuti(1*), Kunto Imbar Nursetyo(2), Ivan Hanafi(3), Teguh Trianung Djoko Susanto(4),

(1) Scopus ID: 57205061058 - Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta
(2) Universitas Negeri Jakarta
(3) Universitas Negeri Jakarta
(4) Universitas Negeri Jakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


Science learning involves several abstract and complex concepts. To explain these abstract and complex concepts, learning strategies and supporting instructional media are needed. The presence of digital technology has become one alternative in science learning. The use of digital technology in science learning provides valuable opportunities to enhance the quality of learning, expand accessibility, and enrich students' experiences in understanding natural sciences. This study is a literature review of 200 research articles in the Google Scholar database from 2019 to 2022. The research findings show that the most commonly used digital technology in science learning is instructional videos. Digital technology enables easier access to various learning resources, such as videos, simulations, interactive software, and online resources. Students can easily access learning materials with the assistance of technology.


Keywords


digital technology, learning science, learning video, digital learning

Full Text:

PDF

References


Afrianto, A. (2018). Being a professional teacher in the era of industrial revolution 4.0: opportunities, challenges and strategies for innovative classroom practices. English Language Teaching and Research, 2(1).

Agustina, R., Huda, I., & Nurmaliah, C. (2020). Implementasi pembelajaran STEM pada materi sistem reproduksi tumbuhan dan hewan terhadap kemampuan berpikir ilmiah peserta didik SMP. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(2), 241-256.

Arifin, M. M., Prastowo, S. B., & Harijanto, A. (2022). Efektivitas penggunaan simulasi phet dalam pembelajaran online terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pembelajaran Fisika, 11(1), 16-27.

Avianty, D., & Anantyarta, P. (2021). Efektivitas Online Learning Terhadap Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran Tematik (Matematika & IPA) pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(4), 313-324.

Bezemer, J., & Kress, G. (2008). Writing in multimodal texts: A social semiotic account of designs for learning. Written communication, 25(2), 166-195.

Busyaeri, A., Udin, T., & Zaenudin, A. (2016). Pengaruh penggunaan video pembelajaran terhadap peningkatan hasil belajar mapel IPA di MIN Kroya Cirebon. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 3(1).

Febrianti, F. A. (2021). Pengembangan Digital Book Berbasis Flip PDF Professional untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar, 4(2), 102-115.

Hadiyanti, A. H. D. (2021). Pengembangan modul pembelajaran IPA digital berbasis flipbook untuk pembelajaran daring di sekolah dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 4(2), 284-291.

Hamka, H. H. H. (2022). Game Edukasi Untuk Pembelajaran IPA SMP Kelas VIII Berbasis Android. JATISI (Jurnal Teknik Informatika dan Sistem Informasi), 9(1), 274-288.

Hofstein, A., & Lunetta, V. N. (2004). The laboratory in science education: Foundations for the twenty‐first century. Science education, 88(1), 28-54.

Jannah, D. R. N., & Atmojo, I. R. W. (2022). Media Digital dalam Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis Abad 21 pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1064-1074.

Komalasari, R. (2020). Manfaat teknologi informasi dan komunikasi di masa pandemi covid 19. Tematik: Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi (e-Journal), 7(1), 38-50.

Magdalena, I., Listiani, E., Widihaningsih, R., Nurohmah, S., & Dianti, T. (2021). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran IPA Pada Materi Sistem Pernapasan Manusia Kelas 5 SDN Bojong 3 Tangerang. PENSA, 3(2), 361-370.

Magfirah, N. (2021). Peranan video youtube sebagai alternatif media pembelajaran di masapa pandemi. Jurnal Riset dan Inovasi Pembelajaran, 1(2), 51-58.

Mahardika, H. C., Ismawati, R., & Rahayu, R. (2022). Penerapan LKPD berbantuan simulasi PhET untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar kognitif IPA peserta didik SMP. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 10(1), 61-70.

Mukti, F. D. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Augmented Reality (AR) di Kelas V MI Wahid Hasyim. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 7(2), 299.

Nuryadin, A., Muharram, M. R. W., & Guntara, R. G. (2021). Penggunaan model flipped classroom berbantuan digital tools untuk meningkatkan kualitas pembelajaran di sekolah dasar selama masa pandemi covid-19. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 4(3), 348-361.

Octafianus, P., Astuti, I. A. D., & Dasmo, D. (2022). Pengembangan E-Modul Praktikum Virtual Phet Simulation Berbasis Android Pada Materi Listrik Dinamis. SINASIS (Seminar Nasional Sains), 2 (1).

Papadakis, S. (2021). Advances in Mobile Learning Educational Research (AMLER): Mobile learning as an educational reform. Advances in Mobile learning educational research, 1(1), 1-4.

Pinatih, S. A. C., & Putra, D. K. N. S. (2021). Pengembangan Media Komik Digital Berbasis Pendekatan Saintifik pada Muatan IPA. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 115-121.

Purwanti, P., & Astuti, I. A. D. (2022). Pengembangan Video Pembelajaran Fisika Interaktif Pada Materi Tekanan Hidrostatis. Schrodinger Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika, 3(2), 98-106.

Ramdani, W., Purbohadi, D., & Kurnianti, A. (2022). Effect of Mobile Learning toward the Effectiveness of Mathematics Learning for Fourth-Grade Students in the Net Generation Era. Emerging Information Science and Technology, 3(1), 34-41.

Rehmat, A. P., & Bailey, J. M. (2014). Technology integration in a science classroom: Preservice teachers’ perceptions. Journal of Science Education and Technology, 23, 744-755.

Riwanto, M. A., & Wulandari, M. P. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Komik Digital (Cartoon Story Maker) dalam pembelajaran Tema Selalu Berhemat Energ. JURNAL PANCAR (Pendidik Anak Cerdas dan Pintar), 2(1).

Rizki, M., Ramadhani, E., & Fakhrudin, A. (2022). Pengembangan Modul Digital IPA Materi Sumber Energi Berbasis Contextual Teaching And Learning. Wahana Didaktika: Jurnal Ilmu Kependidikan, 20(2), 292-300.

Rubio-Tamayo, J. L., Gertrudix Barrio, M., & García García, F. (2017). Immersive environments and virtual reality: Systematic review and advances in communication, interaction and simulation. Multimodal Technologies and Interaction, 1(4), 21.

Saputra, W. F. (2021). Pemanfaatan instagram sebagai media alternatif ipa dalam masa pembelajaran jarak jauh (pjj). J-KIP (Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan), 2(2), 81-90.

Setyawan, B., & Fatirul, A. N. (2019). Augmented Reality dalam pembelajaran IPA bagi siswa SD. Kwangsan, 7(1), 286912.

Sukarini, K., & Manuaba, I. B. S. (2021). Video animasi pembelajaran daring pada mata pelajaran IPA kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 9(1), 48-56.

Sumarauw, J. M., Ibrahim, M., & Prastowo, T. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis inkuiri terbimbing berbantuan simulasi PhET dalam pembelajaran IPA. Jurnal Penelitian Pendidikan, 34(1), 25-36.

Wei, W., Qi, R., & Zhang, L. (2019). Effects of virtual reality on theme park visitors' experience and behaviors: A presence perspective. Tourism Management, 71, 282-293.

Wicaksono, A. A., Depra, L., Maharani, S., Syahrial, S., & Noviyanti, S. (2022). Media Digital Dalam Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis Abad 21 Pada Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(3), 188-197.

Widha, T. L., Pratama, D. S., & Hudah, M. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran PBL dan Kolaboratif Melalui Media Googleclassroom Terhadap Hasil Kognitif Siswa Kelas XI SMA N 1 Wadaslintang. Journal of Physical Activity and Sports (JPAS), 3(1), 29-41.

Wu, J., & Chen, D. T. V. (2020). A systematic review of educational digital storytelling. Computers & Education, 147, 103786




DOI: https://doi.org/10.30998/npjpe.v5i1.1859

Article Metrics

Abstract Views : 411 | PDF Views : 2594

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Irnin Agustina Dwi Astuti, Kunto Imbar Nursatyo, Ivan Hanavi, Teguh T Trianung Djoko Susanto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Department of Physics Education
Faculty of Mathematics and Sciences
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760 , Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 

Creative Commons License
Navigation Physics: Journal of Physics Education is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License