Analisis Bibliometrik Penggunaan Media Pembelajaran Fisika Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Tahun 2015-2022
Esti Muzayyanah(1*), Dwi Putri Natalia(2), Yoga Budi Bhakti(3),
(1) Universitas Indraprasta PGRI
(2) Universitas Indraprasta PGRI
(3) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author
Abstract
The ability to think critically is one of the skills that everyone should have in this 21st century that we are living. In physics subjects, this skill is urgently needed to understand concepts. However, educators in Indonesia are still limited to using learning media, so we researchers want to provide a broad picture of the use of innovative learning media on the critical thinking ability of students in physics learning. This research method uses literature studies with bibliometric analysis. . Research data was obtained from 236 articles selected through Publish or Perish which is indicated by Google Scholar from 2015-2022 in the form of article journals. The results of the data analysis show the development of trends in the use of physics learning media to students' critical thinking ability in the year has the highest graph in 2021 and the lowest in 2022. After filtering from 236 articles to the top 10 articles, the institution where the publication contributed a lot of research came from Sebelas Maret University with a total of 31 publications. The most contributor to the research is Sudarti who has published 5 articles. In the visualization display of the medium, it can be shown if the use of technology-based types of learning media can grow students' critical thinking skills. In addition, in the display of critical thinking ability visualization, the role of educators in influencing students in the learning process can improve students' critical thinking skills depending on the learning model used.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alatas, F. (2014). Hubungan pemahaman konsep dengan keterampilan berpikir kritis melalui model pembelajaran treffinger pada mata kuliah fisika dasar. Edusains UIN Syarif Hidayatullah, 6(1), 87-96.
Amalia, F., & Kustijono, R. (2017). Efektifitas penggunaan E-Book dengan Sigil untuk melatihkan kemampuan berpikir kritis. In Prosiding Seminar Nasional Fisika (SNF) (Vol. 1, pp. 81-85).
Desiriah, E., & Setyarsih, W. (2021). Tinjauan literatur pengembangan instrumen penilaian kemampuan berpikir tingkat tinggi (HOTS) fisika di sma. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 7(1), 79-89.
Hernawati, E. (2018). Meningkatkan hasil belajar fisika melalui penggunaan metode demonstrasi dan media audiovisual pada siswa kelas x man 4 jakarta. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan dan Keagamaan, 6(2), 118-131.
Mansyur, U. (2018). Pembelajaran Inovatif Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Fakultas Sastra. Universitas Muslim Indonesia, 6(1), 1-9.
Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya keterampilan belajar di abad 21 sebagai tuntutan dalam pengembangan sumber daya manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29-40.
Marsa, P. B., & Desnita, D. (2020). Analisis Media, Sumber Belajar, dan Bahan Ajar Yang Digunakan Guru Fisika SMA Materi Gelombang Di Sumatera Barat Ditinjau Dari Kebutuhan Belajar Abad 21. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 4(1), 81-88.
Meriyana, R., Suprapto, P. K., & Hernawati, D. (2020). Efektivitas Model Discovery Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Pada Sub Konsep Bryophyta Dan Pteridophyta Di Kelas X Sma It Riyadlussholihin Sukaratu. Jurnal Metaedukasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(2), 64-78.
Musliman, A., & Kasman, U. (2022). Efektivitas model inkuiri terbimbing untuk melatih kemampuan berpikir kritis siswa pada konsep fisika yang bersifat abstrak. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(01), 48-53.
Mustaqim, I. (2017). Pengembangan media pembelajaran berbasis augmented reality. Jurnal Edukasi Elektro, 1(1).
Negoro, R. A., Hidayah, H., Subali, B., & Rusilowati, A. (2018). Upaya membangun ketrampilan berpikir kritis menggunakan peta konsep untuk mereduksi miskonsepsi fisika. JP (Jurnal Pendidikan): Teori dan Praktik, 3(1), 45-51.
Ngurahrai, A. H., Fatmaryanti, S. D., & Nurhidayati, N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Mobile Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik.
Radiasi: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 12(2), 76-83.
Redhana, I. W. (2019). Mengembangkan keterampilan abad ke-21 dalam pembelajaran kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1).
Suryanda, A., Azrai, E. P., & Setyorini, D. (2020). Media Pembelajaran Inovatif Berbasis Potensi Lokal untuk Meningkatan Kompetensi Profesional Guru IPA. Jurnal Solma, 9(1), 121-130.
Widianto, E. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Journal of Education and Teaching, 2(2), 213-224.
Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., Nyoto, A., & Malang, U. N. (2016). Transformasi pendidikan abad 21 sebagai tuntutan pengembangan sumber daya manusia di era global. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (Vol. 1, No. 26, pp. 263-278).
Yanuarti, E. A., & Suprapto, N. (2021). Ten years of research on history of science (physics): A bibliometric analysis. Studies in Philosophy of Science and Education, 2(1), 7-16.
Zahro, A. M. R., Sobri, A. Y., & Nurabadi, A. (2018). Kepemimpinan perubahan kepala sekolah dalam peningkatan mutu pendidikan. JAMP: Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 1(3), 358-363.
DOI: https://doi.org/10.30998/npjpe.v4i2.1647
Article Metrics
Abstract Views : 316 | PDF Views : 175Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Esti Muzayyanah, Dwi Putri Natalia, Yoga Budi Bhakti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Department of Physics Education Faculty of Mathematics and Sciences Universitas Indraprasta PGRI Address: Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760 , Jakarta, Indonesia. |
|