Rancang Bangun Game Edukasi Pada Pokok Bahasan Kinematika Berbasis MATLAB



Nurullaeli Nurullaeli(1*), Alpi Mahisha Nugraha(2),

(1) Universitas Indraprasta PGRI
(2) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


The aim of our research is to create an educational game on the subject of kinematics based on MATLAB program. Educational games are made using the MATLAB programming algorithm packaged in the form of Graphical User Interface (GUI). Our educational games can be used as one of the innovations of learning media to increase student interesting in physics and at the same time to provide other examples of the application of the MATLAB GUI in addition to being a calculation, analysis, and simulation tool in physics. This educational game based on MATLAB presents kinematics questions in a more attractive and enjoyable. With this educational game, students able to learn both of kinematics and MATLAB programming at the same time.


Keywords


Educational game, Kinematics, MATLAB

Full Text:

PDF

References


Andari, R. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi Kahoot! Pada Pembelajaran Fisika. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 6 (1), 135-137.

Astalini, A., Kurniawan, D. A., Perdana, R., & Pathoni, H. (2019). Identifikasi sikap peserta didik terhadap mata pelajaran fisika di sekolah menengah atas negeri 5 Kota Jambi. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 8(1), 34-43.

Astuti, S. P., & Alhidayatuddiniyah, T. W. (2020). Pemanfaatan Software Matrix Laboratory (Matlab) Untuk Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa dalam Pembelajaran Fisika Kinematika. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 3(2), 54-57.

Erfan, M., Widodo, A., Umar, U., Radiusman, R., & Ratu, T. (2020). Pengembangan Game Edukasi “Kata Fisika” Berbasis Android untuk Anak Sekolah Dasar pada Materi Konsep Gaya. Lectura: Jurnal Pendidikan, 11(1), 31-46.

Firmadani, F. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93-97.

Harefa, A. R. (2019). Peran ilmu fisika dalam kehidupan sehari-hari. Warta Dharmawangsa, 13(2).

Lestari, S., Maison, M., & Kurniawan, D. A. (2021, November). Pengembangan Pembelajaran Fisika Melalui Teknologi di Era Persaingan Industri untuk Mendukung Kampus Merdeka Belajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan dan Sains Kimia (SNP-SK) FKIP-Undana (Vol. 4, No. 1, pp. 60-64).

Muhtadi, M. M., Friyadi, M. D., & Rahmani, A. (2019). Analisis GUI Testing pada Aplikasi E-Commerce menggunakan Katalon. Prosiding Industrial Research Workshop and National Seminar, 10(1), 1387–1393. https://jurnal.polban.ac.id/proceeding/article/view/1443

Nurullaeli. (2022). Media Analisis dan Simulasi Gerak Menggelinding di Bidang Datar Berbasis MATLAB. Semnas Ristek (Seminar Nasional Riset dan Inovasi Teknologi), 6 (1). 845-851. https://doi.org/10.30998/semnasristek.v6i1.5817

Rahmawati, Y., Febriyana, M. M., Bhakti, Y. B., Astuti, I. A. D., & Suendarti, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Game Edukasi: Analisis Bibliometrik Menggunakan Software VOSViewer (2017-2022). Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 13(2), 257-266.

Rozi, F., & Kristari, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Game Edukasi Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Fisika Untuk Siswa Kelas Xi Di Sman 1 Tulungagung. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika), 5(1), 35-44.

Saprudin, S. (2018). Analisis kesiapan dan strategi monitoring evaluasi program pengembangan perkuliahan gelombang dan optik berbasis game. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 2(1), 28-37.

Setiaji, B., & Dinata, P. A. C. (2020). Analisis kesiapan mahasiswa jurusan pendidikan fisika menggunakan e-learning dalam situasi pandemi Covid-19. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 6(1), 59-70.

Sumarni, R. A., & Kumala, S. A. (2021). Pembelajaran Edukatif yang Asyik di Masa Pandemi. Jurnal Pengabdi, 4(1), 105-112.

Sutisna. (2018). Game Education: Aplikasi Program Kahoot dalam Tahap Apersepsi Proses Belajar Mengajar. Semnas Ristek (Seminar Nasional Riset dan Inovasi Teknologi), 269-279.

Wati, W., & Istiqomah, H. (2019). Game Edukasi Fisika Berbasis Smartphone Android Sebagai Media Pembeajaran Fisika. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(2), 162-167.




DOI: https://doi.org/10.30998/npjpe.v4i2.1305

Article Metrics

Abstract Views : 111 | PDF Views : 71

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Nurullaeli Nurullaeli, Alpi Mahisha Nugraha

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Department of Physics Education
Faculty of Mathematics and Sciences
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760 , Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 

Creative Commons License
Navigation Physics: Journal of Physics Education is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License