Studi Meta-Analisis Pengaruh Pendekatan STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) Terhadap Kemampuan Literasi Sains Siswa



Irpan Irpan(1*), Yoga Budi Bhakti(2), Asep Setiadi(3),

(1) SMA Negeri 2 Palmatak
(2) Universitas Indraprasta PGRI
(3) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the effect size of the STEM approach on students scientific literacy skills in science and physics learning. The research method used is descriptive analysis of the results of scientific publications in national e-journals. The effect of studies that apply the STEM approach to scientific literacy skills and are analyzed using meta-analysis techniques. The findings based on the effect size study on the literacy ability of sians based on science and physics learning revealed that the overall results of the study showed an Effect Size of 0,364 in the large effect category. The STEM approach also has an influence on education levels, areas and research-related variables such as scientific literacy skills, science competencies, problem-solving abilities and students' conceptual understanding. The conclusions of this study indicate that the learning approach with the STEM approach in science and physics learning is able to provide a positive result distribution on students' scientific literacy skills in learning.


Keywords


Meta Analysis, STEM, Science Literacy

Full Text:

PDF

References


Anadiroh, M. (2019). Studi meta-analisis model pembelajaran problem based learning (PBL) (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Asrori, M. (2013). Pengertian, tujuan dan ruang lingkup strategi pembelajaran. Madrasah: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 5(2), 26.

Asyhari, A. (2015). Profil peningkatan kemampuan literasi sains siswa melalui pembelajaran saintifik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni [Journal of Physics Education Al-Biruni], 4(2), 179-191.

Becker, K. H., & Park, K. (2011). Integrative approaches among science, technology, engineering, and mathematics (STEM) subjects on students’ learning: A meta-analysis. Journal of STEM education: Innovations and research, 12(5).

Dewati, M., Bhakti, Y. B., & Astuti, I. A. D. (2019). Peranan Microscope Smartphone sebagai media pembelajaran Fisika berbasis STEM untuk meningkatkan pemahaman konsep Optik. In Prosiding SNFA (Seminar Nasional Fisika dan Aplikasinya) (Vol. 4, pp. 36-42).

Dewi, E. R. (2018). Metode Pembelajaran Modern Dan Konvensional Pada Sekolah Menengah Atas. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, dan Pembelajaran, 2(1), 44-52.

Ercan, S., Altan, E. B., Taştan, B., & İbrahim, D. A. Ğ. (2016). Integrating GIS into science classes to handle STEM education. Journal of Turkish Science Education, 13(special), 30-43.

Fa’idah, R. N., & Mahanal, S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Literasi Sains Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(12), 1704-1709.

Handayani, S., Astuti, I. A. D., & Bhakti, Y. B. (2020, July). Peningkatan keterampilan guru melalui pembelajaran fisika berbasis STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematic). In SINASIS (Seminar Nasional Sains) (Vol. 1, No. 1).

Haspen, C. D. T., & Festiyed, F. (2019). Meta-Analisis Pengembangan E-Modul Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 5(2).

Jailani, M. S., & Hamid, A. (2016). Pengembangan sumber belajar berbasis karakter peserta didik (ikhtiar optimalisasi proses pembelajaran pendidikan agama islam (PAI)). Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 10(2).

Khasanah, N. (2015). SETS (Science, Environmental, Technology and Society) sebagai pendekatan pembelajaran IPA modern pada Kurikulum 2013. Prosiding Kpsda, 1(1).

Kristyowati, R., & Purwanto, A. (2019). Pembelajaran literasi sains melalui pemanfaatan lingkungan. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(2), 183-191.

Lestari, D., & Setyarsih, W. (2020). Kelayakan Instrumen Penilaian Formatif Berbasis Literasi Sains Peserta Didik Pada Materi Pemanasan Global. Inovasi Pendidikan Fisika, 9(03).

Listianingsih, M., Astuti, I. A. D., Dasmo, D., & Bhakti, Y. B. (2021). Android-Based Comics: An Alternative Media to Improve Scientific Literacy. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA, 7(1), 105-117.

Meiden, C. (2019). Corporate Governance Dan Manajemen Laba Pada Beberapa Penelitian Skripsi Perguruan Tinggi, Studi Meta Analisis.

Merta, I. W., Artayasa, I. P., Kusmiyati, K., Lestari, N., & Setiadi, D. (2020). Profil literasi sains dan model pembelajaran dapat meningkatkan kemampuan literasi sains. Jurnal Pijar MIPA, 15(3), 223-228.

Nengsih, C. O., Arsih, F., Zulyusri, Z., & Lufri, L. (2021). Studi Meta-Analisis: Effektivitas Penggunaan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Edukasi dan Sains Biologi, 3(2), 81-91.

Santoso, G. M. (2020). Validitas Perangkat Pembelajaran Model Inkuiri Terbimbing Menggunakan Pendekatan STEM Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa. Inovasi Pendidikan Fisika, 9(2).

Sawitri, Y., & Azis, H. (2020). Meta Analisis: Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 6(1).

Shabila, R. L., Bhakti, Y. B., & Fatahillah, F. (2020). Pengembangan LKPD Berbasis STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematic) Pada Materi Elastisitas Dan Hukum Hooke. Schrodinger Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika, 1(2), 95-100.

Shellawati, S., & Sunarti, T. (2018). Penerapan model pembelajaran inkuiri terbimbing untuk meningkatkan kemampuan literasi sains peserta didik SMA. Inovasi Pendidikan Fisika, 7(3).

Sidauruk, D. A. (2022). Pengembangan Buku Ajar Biologi SMA Berbasis Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Terhadap Kemampuan Literasi Sains Siswa Pada Materi Pertumbuhan dan Perkembangan Tumbuhan (Doctoral dissertation, UNIMED).

Sunardi, S., & Hasanuddin, H. (2019, December). Pengembangan Employability Skill Mahasiswa Vokasi Melalui Pembelajaran STEM-Project Based Learning. In SemanTECH (Seminar Nasional Teknologi, Sains dan Humaniora) (Vol. 1, No. 1, pp. 210-217).

Widayoko, A., Latifah, E., Yuliati, L., & Fisika, P. (2018). Peningkatan kompetensi literasi saintifik siswa SMA dengan bahan ajar terintegrasi STEM pada materi impuls dan momentum. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian dan Pengembangan, 3(11), 1463-1467.

Yamin, M., & Syahrir, S. (2020). Pembangunan pendidikan merdeka belajar (telaah metode pembelajaran). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1).

Yuliati, Y. (2017). Literasi sains dalam pembelajaran IPA. Jurnal cakrawala pendas, 3(2), 266426.




DOI: https://doi.org/10.30998/npjpe.v4i2.1005

Article Metrics

Abstract Views : 326 | PDF Views : 182

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Irpan Irpan, Yoga Budi Bhakti, Asep Setiadi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Department of Physics Education
Faculty of Mathematics and Sciences
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760 , Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 

Creative Commons License
Navigation Physics: Journal of Physics Education is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License