The Cohesion’s Elements of Education Articles in Kompasiana



Fathurrohman Gala Sanca(1*), Erna Megawati(2), Azhari Ikhwati(3),

(1) SD Integral Al Husna
(2) Universitas Indraprasta PGRI
(3) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study is to describe the kind of grammatical and lexical cohesion that used in education articles written by Syarifudin Yunus. The method that used in this study is qualitative descriptive method. Data source that used in this study are 24 education articles written by Syarifudin Yunus at Kompasiana.com web page in 2019 until 2020 year range. Technic that used in this study is basic technique of agih method or also called the BUL technique (For Direct Elements). The results of this study showed that there are four aspects of grammatical cohesions. The finding percentage of grammatical cohesion of this study are 54.4% conjunctions aspect, 35.4% references aspect, 6.1% substitutions aspect, and 4.1% ellipsis aspect. Besides, there are six lexical cohesion that found in this study. The percentage of lexical cohesions in this study are 63.5% repetition aspects, 14% equivalency aspects, 8.8% collocation aspects, 7.2% synonym aspects, 3.8% hyponyim aspects, and 2.7% antonym aspects. This study can be implicated for Indonesian language learning at junior high school and senior high school.

Keywords: Grammatical cohesion; lexical cohesion; discourse.

Full Text:

PDF

References


Achmad. Aspek Kohesi Wacana. Jakarta: Fakultas Bahasa dan Seni UNJ, 2005

Amin, Muhammad, Syamsudin Syamsudin, dan Sugit Zulianto. "Kohesi dan Koherensi dalam Artikel Ilmiah Populer Radar Sulteng." BAHASANTODEA 4.3 (2016): 48-56.

Aprialdi, Evan. “Penanda Kohesi Substitusi dalam Novel Ronggeng Dukuh Paruk karya Ahmad Tohari dan Implikasinya pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Menengah Atas (SMA).” Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Pendidikan Bahasa dan Seni, Universitas Lampung (2012).

Arifin, E. Zainal, dkk. Wacana Transaksional dan Interaksional dalam Bahasa Indonesia. Tangerang: PT Pustaka Mandiri, 2015.

Astuti, Sri Puji. “Kohesi dalam Novel Surat Kecil untuk Tuhan.” Jurnal NUSA 14 (2019): 364-375.

Djajasudarma, T. Fatimah. Wacana Pemahaman dan hubungan Antarunsur. Bandung: PT Eresco, 1994.

Dwinuryati, Yustina., dkk. “Analisis Kohesi Gramatikal dan Leksikal pada Teks Eksposisi Siswa Kelas 10 Sekolah Menengah Atas.” Jurnal Scholaria 8 (2018): 61-69.

Hardiaz, Rita Mey. “Kohesi Gramatikal Dan Kohesi Leksikal Dalam Novel Kubah Karya Ahmad Tohari Dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA.” Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Pendidikan Bahasa dan Sastra, Universitas Pancasakti Tegal (2020).

Hasibuan, Asrul Khairi. “Analisis Penanda Kohesi Gramatikal Artikel Politik pada Media Online Kompasiana.com.” Bahasa dan Seni, Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Negeri Medan (2016).

Khairunisa, Hanifa Dwinda. “Kohesi Leksikal dan Kohesi Gramatikal dalam Novel Hujan Karya Tere Liye.” Jurnal UNDIP (2019).

Kompasiana.com. “Infografis Statistik Kompasiana.” www.kompasiana.com. 2017. 17 Januari 2021.

Kompasiana.com. “Kompasiana Masuk 10 Besar Media Digital Terbesar di Indonesia.” www.kompasiana.com. 16 Februari 2018. 17 Januari 2021.

Kompasiana.com. “Profil Syarifudin Yunus di Kompasiana.” (2012). www.kompasiana.com. 2012. 7 Januari 2021.

Kompasiana.com. “Tentang Kompasiana.” www.kompasiana.com. 2017. 17 Januari 2021.

Mulyana. Kajian Wacana: Teori, Metode, dan Aplikasi Prinsip-prinsip Analisis Wacana. Yogyakarta: Tiara Wacana, 2005.

n.p. “Metode Penelitian Bahasa: Metode Agih, Teknik Dasar dan Lanjutan.” www.sastra33.blogspot.com. 8 Mei 2014. 10 Februari 2021.

Rahardjo, Mudjia. “Triangulasi dalam Penelitian Kualitatif.” (2010). www.uin-malang.ac.id. 15 Oktober 2010. 31 Januari 2021.

Setiawati, Sulis & Heppy Atma Pratiwi. “Aspek Kohesi Konjungsi dalam Wacana Opini pada Majalah Tempo dan Implikasinya terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia.” Jurnal Gramatika 1 (2016): 45-56.

Sudaryanto. Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa: Pengantar Penelitian Wahana Kebudayaan secara Linguistis. Yogyakarta: Duta Wacana University Press, 1993.

Sulistyaningsih, Anita. “Kohesi dan Koherensi dalam Teks Eksplanasi Karangan Siswa Kelas VIII SMPN 3 Colomadu Karanganyar.” Jurnal (2020).

Sumarlam. Analisis Wacana Teori dan Praktik. Surakarta: Pustaka Cakra, 2008.

Sumarlam. Teori dan Praktik Analisis Wacana. Surakarta: Pustaka Cakra, 2003.

Sutanto, Dwi. “Referensi dalam Wacana Tulis Berbahasa Indonesia di Surat Kabar.” Bahasa dan Seni, Sastra Indonesia, Universitas Negeri Semarang (2007).

Telaumbanua, Sadieli dkk. “Analisis Kohesi dan Koherensi dalam Teks Eksplanasi Siswa di Kelas XI SMA YPN Marisi Medan Tahun Pelajaran 2018/2019.” Jurnal (2019): 86-96.

Wiyanti, Endang. “Kajian Kohesi Gramatikal Substitusi dan Elipsis dalam Novel Laskar Pelangi Karya Andrea Hirata.” Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra 16 (2016): 188-202.




DOI: https://doi.org/10.30998/jh.v5i2.820

Article Metrics

Abstract Views : 226 | PDF Views : 165

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Publisher:
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Kampus B Universitas Indraprasta PGRI Jl. Raya Tengah, Kel. Gedong, Pasar Rebo,, Jakarta Timur, Provinsi DKI Jakarta 
Phone: +62 (021) 87797409 - 87781300 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm.

Hortatori is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.