Use of Abbreviations and Acronyms in Instagram Account @Aniesbaswedan



Luqman Muflihul Muniyf(1), Hilda Hilaliyah(2*), Chadis Chadis(3),

(1) Universitas Indraprasta PGRI
(2) Universitas Indraprasta PGRI
(3) Universitas Indraprasta PGRI
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study was to determine the number of abbreviations and acronyms used on the Instagram account @aniesbaswedan. The research method used is descriptive qualitative. The instrument used is in the form of an analytical table that is compiled based on the concepts of abbreviations and acronyms contained in Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia (PUEBI). The research technique used is content analysis technique. The data obtained is then classified according to the specified indicators. The results showed that the total findings were 98 findings consisting of abbreviations as many as 55 findings or 56% and acronyms 43 findings or 44% of the total 100%. The use of abbreviations is more widely used by admins than acronyms in informing the public.

Keywords: Abbreviations, Acronyms, Instagram Accounts


Full Text:

PDF

References


Alex, Abdullah. & Achmad, H.P. Bahasa Indonesia untuk perguruan tinggi. Jakarta: Kencana, 2010. Print.

Anam, Ahmad Khoiril. & Nicky, Rosyadi. Bahasa Indonesia masa kini. Tangerang: PT Pustaka Mandiri, 2016. Print.

Arifin, E.Zaenal. & S. Amran Tasai. Cermat berbahasa Indonesia untuk perguruan tinggi. Jakarta: Akademika Pressindo, 2008. Print.

Asih, A. J. R., and Wahyuni, U. “Penggunaan Singkatan dan Akronim dalam Berita Kriminal Harian Tribun Jambi pada Bulan Maret 2019.” Jurnal Aksara. 3.2 (2019). 141–149. http://aksara.unbari.ac.id/index.php/aksara/article/view/128/63

Astuti, Nani. "Singkatan dan Akronim di Kalangan Remaja di Kota Bandung." Bahtera Sastra: Antologi Bahasa dan Sastra Indonesia 1.2 (2014). https://ejournal.upi.edu/index.php/BS_Antologi_Ind/article/view/516

Arikunto, Suharsimi. Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan kombinasi (mixed methods). Bandung: Alfabeta, 2014. Print.

Avifah, Nurul. "Efektivitas Dakwah Islam Melalui Sosial Media Instagram (Studi Akun Instagram Indonesia Menutup Aurat)." Jurnal Ilmiah Mahasiswa Raushan Fikr 6.2 (2017): 223-237.

Finoza, Lamudin. Komposisi bahasa Indonesia: untuk mahasiswa nonjurusan bahasa. Jakarta: Diksi Insan Mulia, 2013. Print.

Indika, Deru R., and Cindy Jovita. "Media sosial instagram sebagai sarana promosi untuk meningkatkan minat beli konsumen." Jurnal Bisnis Terapan 1.01 (2017): 25-32. https://journal.ubaya.ac.id/index.php/JIBT/article/view/296

Mahendra, Bimo. "Eksistensi sosial remaja dalam Instagram (sebuah perspektif komunikasi)." Jurnal Visi Komunikasi 16.1 (2017): 151-160.

Noviatri dan Reniwati. "Singkatan Dan Akronim Dalam Surat Kabar: Kajian Bentuk Dan Proses." JURNAL ARBITRER 2.1 (2015): 28-43. http://arbitrer.fib.unand.ac.id/index.php/arbitrer/article/view/13

Prihantini, Ainia. Master Bahasa Indonesia: Panduan Tata Bahasa Indonesia Terlengkap. Yogyakarta: Bentang B first, 2015. Print.

Rahmawati, Ita, Lailatus Sa’adah, and Siti Afiyah. Efektivitas Penggunaan Media Sosial untuk Pengembangan UMKM Kabupaten Jombang. LPPM Universitas KH. A. Wahab Hasbullah, 2020.

Riadi, Edi. "Metode statistika parametrik & nonparametrik." Tangerang: Pustaka Mandiri (2015).

Septiawan, Dicky, Nur Irwansyah, and Siti Jubei. "Non-Standard Word Writing In Pos Kota News Title." Hortatori: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 4.2 (2020): 99-108. https://journal.unindra.ac.id/index.php/hortatori/article/view/527/518

Suratman, dkk. Kiat sukses pemasaran online bagi petani. Sidoarjo: Zifatama Jawara, 2019. Print.

Tim Pengembang Pedoman Bahasa Indonesia. "Pedoman umum ejaan bahasa Indonesia." Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, 2016.

Waridah, Ernawati. Eyd; ejaan yang disempurnakan & seputar kebahasa-indonesiaan. Ruang Kata, 2013.

Wijaya, Hengki. Analisis data kualitatif ilmu pendidikan teologi. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray, 2018.

Yusuf, M. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian Gabungan. Jakarta: Prenada Media, 2017.




DOI: https://doi.org/10.30998/jh.v5i2.768

Article Metrics

Abstract Views : 241 | PDF Views : 346

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Publisher:
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Kampus B Universitas Indraprasta PGRI Jl. Raya Tengah, Kel. Gedong, Pasar Rebo,, Jakarta Timur, Provinsi DKI Jakarta 
Phone: +62 (021) 87797409 - 87781300 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm.

Hortatori is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.