Improving the Writing Paragraph Skills with Peer Teaching Method



Masroya Budi Sri Mulyati(1*),

(1) SMA Negeri 35 Jakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


The peer teaching method is an exercise technique in learning in which students or participants present their ideas or opinions to other fellow participants. With this peer-to-peer method, it is expected that students' ability to write paragraphs will increase and be more directed based on the method given by the teacher. Therefore, this study aims to find out how to improve the ability to write paragraphs using the peer teaching method in senior high school. The research method used in this research is peer-to-peer method which is directed to describe the variable or ability to write paragraphs in senior high school students class X SMA Negeri 35 Jakarta with classroom action research (PTK). Based on the results of data analysis by looking at the results of the teaching-learning process, there was an increase in the ability to write paragraphs for aspects of unity, integration, development, as well as spelling and punctuation carried out by teachers from cycle I (78.31%) to cycle II (87.27%) with average of 13.46%. In addition, the evaluation obtained from each cycle also experienced increase of 35.13% in cycle II from Cycle I.

Keywords: Pharagraps Writing skills; Peer Teaching Method; Classroom Action Research


Full Text:

PDF

References


Astuti, Dina Fitri. Hubungan Penguasaan Teori Pembuatan Puff Pastry Terhadap Hasil Praktek Pengolahan Puff Pastry Pada Mata Pelajaran Kontinental Siswa Kelas Xi Jasa Boga Smk N 1 Kisaran. UNIMED, 2018.

Desmi, Desmi. “Penggunaan Metode Peer Teaching Dalam Meningkatkan Keterampilan Siswa Dalam Menulis Teks Prosedur di Kelas VII-1 SMP Negeri 9 Batam Tahun Pelajaran 2017/2018.” Instructional Development Journal (2020). doi:10.24014/idj.v3i1.9034.

Febianti, Yopi Nisa. “Peer Teaching (Tutor Sebaya) Sebagai Metode Pembelajaran Untuk Melatih Siswa Mengajar.” Edunomic Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi, 2014.

Fitrasih, Ria. Variasi Penguatan Guru Dalam Pembelajaran Bahasa Prancis di Kabupaten Pekalongan. Universitas Negeri Semarang, 2012.

Fitriyanti, Puspita Dwi. “Keefektifan Metode Tutor Sebaya dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Rakyat Peserta Didik kelas VII SMP Negeri 1 Pandaan Tahun Pelajaran 2017/2018.” Bapala 5. 1 (2018).

Gurning, Busmin. Fungsi Bahasa Dalam Pembelajarannya. 2008.

Indriani, Angela Merici Fina, dan Siti Mutmainnah. “Metode Pembelajaran Tutor Sebaya Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.” Journal of Accounting and Business Education (2016). doi:10.26675/jabe.v2i2.6057.

Japa, I. Gusti Ngurah, dan I. Gst. N. Yudha Pustika. “Penerapan Pembelajaran Kontekstual Dengan Mengintensifkan Tutor Sebaya Dan Media Lingkungan Sebagai Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Ipa.” International Journal of Elementary Education (2017). doi:10.23887/ijee.v1i2.11604.

Kemmis, Stephen, et al. “The action research planner: Doing critical participatory action research.” The Action Research Planner: Doing Critical Participatory Action Research (2014). doi:10.1007/978-981-4560-67-2.

Khair, Ummul. “Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (BASASTRA) di SD dan MI.” AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar (2018). doi:10.29240/jpd.v2i1.261.

Kurniadi, Dedi. “MENIngkatkan Kemampuan Dan Kreatifitas Siswa Dalam Memainkan Musik Tradisional Melalui Metode Tutor Sebaya.” Imaji (2018). doi:10.21831/imaji.v16i1.21280.

Laily, Idah Faridah. “Pendekatan Komunikatif Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di SD/MI.” Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI (2015). doi:10.24235/al.ibtida.snj.v2i1.176.

Latae, Azlia. “Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Permulaan Siswa Melalui Metode SAS Siswa Kelas 1 SDN Tondo Kecamatan Bungku Barat Kabupaten Morowali.” Jurnal Kreatif Tadulako Online (2014).

Lembah, Gazali, et al. “Analisis kebijakan hasil ujian nasional SMA/MA untuk memetakan tingkat kompetensi siswa dan mutu penyelenggaraan pendidikan di provinsi Sulawesi Tengah.” Kreatif 15. 1 (2012).

Mansyur, Umar. “Sikap Bahasa Mahasiswa dan Implikasinya terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi.” GERAM 7.2 (2019). doi:10.25299/geram.2019.vol7(2).4026.

Margiyati, K. Y. “Peningkatan Kemampuan Menulis Karangan Menggunakan Metode Picture And Picture Di Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa 3.3 (2014).

Mularsih, Heni. “Strategi Pembelajaran, Tipe Kepribadtan Dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama.” Makara, Sosial Humaniora 14.1 (2010): 65–74.

Muslich, Masnur. Bahasa Indonesia pada Era Globalisasi: Kedududkan, Fungsi, Pembinaan, dan Pengembangan. Bumi Aksara, 2010.

Nasution, Kiky Ayu Chairunnisa. Hubungan Penggunaan Istilah Bahasa Asing Dengan Kemampuan Pengucapan Peralatan Tata Hidang Smk Negeri 8 Medan. UNIMED, 2017.

Nurhasanah, Nina. “Peranan Bahasa Sebagai Mata Pelajaran Wajib Di Indonesia.” Eduscience, 2017.

Rahayu, Minto. Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Grasindo, 2007.

Rosidin, Mas’ari. “Metode Tutor Sebaya Dalam Kerja Kelompok Dapat Meningkatkan Minat Dan Prestasi Belajar Pemahaman Statistika.” Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching (2015). doi:10.24235/eduma.v4i1.14.

Salfera, Novi. “Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Dengan Menggunakan Media Gambar Berseri Pada Siswa Kelas VII.” Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia (2017). doi:10.29210/12017295.

Saragih, A. Hasan. “Kompetensi Minimal Seorang Guru Dalam Mengajar.” Jurnal Tabularasa, 2008.

Suwandi, Sarwiji. Penelitian Tindakan Kelas. Surabaya. UNesa Modul Pendidikan Latihan Profesi Guru. UNESA, 2011.

Syahrir, Elvina. “Kemampuan Guru Bahasa Indonesia Dalam Menyelesaikan Soal UKBI Di Pekanbaru.” Madah: Jurnal Bahasa dan Sastra (2017). doi:10.31503/madah.v5i2.502.

Yanti, Nafri, et al. “Penguasaan Materi Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia Mahasiswa S1 Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Fkip Universitas Bengkulu.” Jurnal Ilmiah KORPUS (2018). doi:10.33369/jik.v2i1.5559.




DOI: https://doi.org/10.30998/jh.v5i1.633

Article Metrics

Abstract Views : 247 | PDF Views : 185

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Publisher:
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Kampus B Universitas Indraprasta PGRI Jl. Raya Tengah, Kel. Gedong, Pasar Rebo,, Jakarta Timur, Provinsi DKI Jakarta 
Phone: +62 (021) 87797409 - 87781300 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm.

Hortatori is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.