Academic Stress and Nomophobia: Their Impact on Online Gaming Intensity on college students
Hadia Putri(1*), Hengki Yandri(2), Harmalis Harmalis(3),
(1) Institut Agama Islam Negeri Kerinci
(2) Institut Agama Islam Negeri Kerinci
(3) Institut Agama Islam Negeri Kerinci
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adams, E., & Rollings, A. (2010). Fundamentals of Game Design. United States New Riders.
Aini, S., Alini, A., Puteri, A. D., & Yanto, N. (2023). Hubungan Kontrol Diri dan Intensitas Penggunaan Media Sosial dengan Tingkat Nomophobia pada Siswa SMA Negeri 1 Kuantan Mudik. Jurnal Kesehatan Terpadu, 2(3).
Amelisastri, W., Yandri, H., & Kholidin, F. I. (2024). Fear of Missing Out (FOMO): Exploring Its Relationship with Self-Control and Self-Regulation in College Students. Buletin Konseling Inovatif, 4(2), 122–132. https://doi.org/10.17977/um059v4i22024p122-132
Aprianti, W. P., Yandri, H., & Vitaloka, W. (2024). Nurturing emotional foundations: Investigating the impact of parenting style and parenting stress on early childhood emotional well-bein. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 14–30. https://doi.org/10.24042/00202472110900
Ariantoro, T. R. (2016). Dampak Game Online Terhadap Prestasi Belajar Pelajar. JUTIM (Jurnal Teknik Informatika Musirawas, 1(1), 45–60.
Armiandeni, Y., Susanti, D., & Parwati, M. (2023). Hubungan Intensitas Bermain Game Online dengan Tingkat Stress dan Kecerdasan Emosional Remaja pada Era New Normal. `Jurnal Gema Keperawatan, 16(1).
Barseli, M., Ahmad, R., & Ifdil, I. (2018). Hubungan Stress Akademik Siswa Dengan Hasil Belajar. Jurnal EDUCATIO, 4(1), 40–47.
Barseli, M., Ifdil, I., & Nikmarijal, N. (2017). Konsep Stres Akademik Siswa. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 5(3), 143–148.
Bragazzi, N., & Del Puente, G. (2014). A proposal for including nomophobia in the new DSM-V. Psychology Research and Behavior Management, 7, 155. https://doi.org/10.2147/PRBM.S41386
Dinarti, L. K., & Satwika, Y. W. (2022). Hubungan Stress Akademik dengan Perilaku Cyberloafing pada Mahasiswa. Jurnal Penelitian Psikologi, 9(7).
Dzokoto, V., Hicks, T., & Miller, E. (2007). Student lifestyles and emotional well-being at a historically black university. Education, 127, 511–522.
Fadhilah, L., Hayati, E. N., & Bashori, K. (2021). Nomophobia di Kalangan Remaja. JURNAL DIVERSITA, 7(1), 21–29. https://doi.org/10.31289/diversita.v7i1.4487
Febriandari, D., Nauli, F. A., & HD, S. R. (2023). Hubungan Kecanduan Bermain Game Online Terhadap Identitas Diri Remaja. Jurnal Psikologi IO, 4(1), 10.
Febrina, C. La. (2014). Pengaruh Intensitas Bermain Game Online terhadap Agresivitas Siswa. JIV-Jurnal Ilmiah Visi, 9(1), 28–35. https://doi.org/10.21009/JIV.0901.4
Gurusinga, M. F. (2020). Hubungan Kecanduan Game Online Dengan Pola Tidur Pada Remaja Usia 16 - 18 Tahun Di Sma Negeri 1 Deli Tua Kecamatan Deli Tua Kabupaten Deli Serdang Tahun 2019. Jurnal Penelitian Keperawatan Medik, 2(2), 1–8. https://doi.org/10.36656/jpkm.v2i2.194
Hestia, K. P., Siswanto, & Risva. (2023). Faktor-Faktor yang Berhubungan Dengan Nomophobia pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Komputer dan Teknologi Informasi Universitas Mulawarman Tahun 2019. Jurnal Nasional Ilmu Kesehatan, 4(2), 21–34. https://doi.org/10.1093/oed/3928907224
Jap, T., Tiatri, S., Jaya, E. S., & Suteja, M. S. (2013). The Development of Indonesian Online Game Addiction Questionnaire. PloS One, 8(4).
Kanmani, A., Bhavani, U., & Maragatham, R. (2017). Nomophobia–An insight into its psychological aspects in India. The International Journal of Indian Psychology, 4(2), 5–15.
Kumar, R., & Nancy. (2011). Stres and Coping Strategies amongNursing Students. Nursing and Midwifery ResearchJournal, 7(4), 141–151.
Kurniawan, D. E. (2017). Pengaruh Intensitas Bermain Game Online terhadap Perilaku Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Bimbingan dan Konseling Universitas PGRI Yogyakarta. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 3(1).
Laoli, A. E. J., & Siahaan, E. M. (2023). Hubungan Intensitas Bermain Game Online dengan Tingkat Stres pada Remaja Kota Medan. Journal of Social Sciense Research, 3(3).
Maharani, I., Nurhadi, & Nurcahyono, O. H. (2019). Fenomena Perubahan Perilaku Siswa Sebagai Dampak Kecanduan Game Online Di SMK Bhina Karya Karanganyar. Sosietas, 9(2), 676–689. https://doi.org/10.17509/sosietas.v9i2.22815
Muflih, R., & Santosa, H. (2023). Pengaruh Intensitas Bermain Game Online Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa di SMK Revany Indra Putra Kota Jambi. Jurnal Konseling Andi Matappa, 07(02), 4957–4966.
Mulyana, S., & Widyastuti, D. A. (2017). nomophobia (no-mobile phone phobia) penyakit remaja masa kini. Seminar Nasional Bimbingan Konseling Universitas Ahmad Dahlan, 2.
Ningsih, S., & Dukalang, H. H. (2019). Penerapan Metode Suksesif Interval pada Analsis Regresi Linier Berganda. Jambura Journal of Mathematics, 1(1), 43–53. https://doi.org/10.34312/jjom.v1i1.1742
Nuhan, M. Y. G. (2016). Hubungan Intensitas Bermain Game Online dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri Jarakan Kabupaten Bantul Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(5), 494–501.
Pasongli, A., Ratag, B. T., & Kalesaran, A. F. . (2020). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Nomophobia Pada Mahasiswa Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Sam Ratulangi. Jurnal KESMAS, 9(6), 88–95.
Pertiwi, G. A. (2020). Pengaruh Stres Akademik dan Manajemen Waktu Terhadap Prokrastinasi Akademik. Jurnal Imiah Psikologi, 8(4), 738–749.
Rahmawati, W. K. (2016). Efektivitas Teknik Restrukturisasi Kognitif Untuk Menangani Stres Akademik Siswa. Jurnal Konseling Indonseia, 2(1).
Sandya, S. N., & Ramadhani, A. (2021). Pengaruh Intensitas Bermain Game Online Terhadap Prokrastinasi Akademik Mahasiswa. Psikoborneo Jurnal Imiah Psikologi, 9(1), 202–213.
Setiawati, O. R., Husna, I., Maria, S., Lestari, P., & Sentosa, G. A. (2021). Hubungan Stres Akademik dengan Kecenderungan Bermain Game Online pada Mahasiswa Universitas Malahayati Bandar Lampung Tahun 2021 Relationship Between Academic Stress and Tendency To Play Online Games on Students at Malahayati University , Bandar Lampung I. Medula, 12(2), 273–277.
Siregar, I. K., & Putri., S. R. (2019). Hubungan Self-Efficacy dan Stres Akademik Mahasiswa. CONSILIUM, 6(2), 91–95.
Syahran, R. (2015). Ketergantungan Game Online dan Penanganannya. Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling, 1(1), 84–92.
Yandri, H., Rahayu, G., Neviyarni, S., & Netrawati, N. (2022). Kebermaknaan Konseling Kelompok dalam Menanggulangi Masalah Kehidupan. Indonesian Journal of Counseling and Development, 4(2), 59–69. https://doi.org/10.32939/ijcd.v4i2.1526
Yandri, H., Suhaili, N., Marjohan, M., Ifdil, I., & Afdal, A. (2023). The Impact Of Using Existential Therapy To Build Awareness Of Death For Victims Of Bullying. TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(3), 369–378. https://doi.org/10.26539/teraputik.631394
Yee, N. (2006). The demographics, motivations, and derived experiences of users of massively multi-user online graphical environments. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 15(3), 309–329.
Yildirim, C., & Correa, A.-P. (2015). Understanding Nomophobia: A Modern Age Phobia Among College Students. International Conference on Learning and Collaboration Technologies, 724–735.
Young, K. (2009). Understanding Online Gaming Addiction and Treatment Issues for Adolescents. The American Journal of Family Therapy, 37(5), 355–372. https://doi.org/10.1080/01926180902942191
Yuliara, I. M. (2016). Modul Regresi Linier Berganda. Universitas Udayana, 2(2), 18.
Zazin, N., & Zaim, M. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Media Sosial Pada Generasi Z. Proceeding Antasari International Conference, 1(1), 535–563.
DOI: https://doi.org/10.26539/teraputik.823256
Article Metrics
Abstract Views : 43 | PDF Views : 21Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Hadia Putri, Hengki Yandri, Harmalis Harmalis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Pusat Kajian Penelitian dan Pengembangan Bimbingan dan Konseling Department of Guidance and Counseling Universitas Indraprasta PGRI Address: Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. | |
TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan dan Konseling is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. |