Layanan bimbingan kelompok dalam meningkatkan komunikasi interpersonal siswa



Fijriani Fijriani(1*), Rediska Amaliawati(2),

(1) Universitas Indraprasta PGRI
(2) 
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this research is to reveal the effectiveness of group guidance in improving student interpersonal communication at the X grade in SMAN 1 Tanjurhalang. This research used quantitative approach with quasi experimental by using pre-test post test control group design. The sample was taken by using purposive sampling technique. This research used 20 students as sample that was divided into two class, 10 students as experimental class and 10 students as control class. In the experimental class. Group guidance processed in 8 meetings. After conducting a series of research, finally the writer concluded that group counseling of guidance are effective in improving interpersonal communication at the X grade students of SMAN 1 Tanjurhalang.

Keywords


Group guidance, Interpersonal communication

Full Text:

PDF

References


Ambarini, R. (2012). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Hubungan Interpersonal Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bimbingan dan Konseling, 77-83. Semarang: IKIP Veteran Semarang. Retrieved from e-journal.ikip-veteran.ac.id/index.php/kes/article/view/146

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian (Suatu Pendekatan Prakttik). Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Budayatna, M., & Ganiem, L.M. (2011). Teori Komunikasi Antar Pribadi. Jakarta: Kencana.

Damayanti, N. (2012). Buku Pintar Panduan Bimbingan Konseling. Yogyakarta: Araska.

DeVito, J.A. (2011). Komunikasi Antar Manusia. Terjemahan A.Maulana. Tangerang: Karisma Publishing Group.

Dewi, A., Sugiyo., & Suwarjo. (2013). Model Layanan BK Kelompok Teknik Permainan (Games) Untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Interpersonal Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 2 (1), 50-59. Semarang: Universitas Negeri Semarang. Retrieved from journal.unnes.ac.id/sju /index.php/jubk/article/download/1236/1195

Dharmayanti, P.A. (2013). Teknik Role Playing Dalam Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Interpersonal Siswa SMK. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 46 (3), 256-265. Bali: Universitas Pendidikan Ganesha. Retrieved from ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JP/article/viewFile/4228/ 3299

Djaali & Pudji, M. (2008). Pengukuran dalam Bidang Pendidikan. Jakarta: Grasindo

Folastri, S & Rangka, I.B. (2016). Prosedur Layanan Bimbingan dan Konseling Kelompok (Panduan Praktis Menyeluruh). Bandung : Mujahid Press.

Hardjana, A. M. (2003). Komunikasi Intrapersonal & Komunikasi Interpersonal. Yogyakarta: Kanisius.

Shaughnessy, J.J., dkk., (2007). Metodologi Penelitian Psikologi edisi ketujuh, terj., Helly PrajitnoSoetjipto dan Sri Mulyantini Soetjipto. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Kasiram, M. (2008). Metodologi Penelitian. Malang: UIN-Malang Press.

Mulyana, D. 2005. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya

Prayitno. (2004). Layanan Bimbingan Kelompok dan Konseling Kelompok. Padang: Universitas Negeri Padang

Priyatno, D. (2009). Belajar Olah Data dengan SPSS 17. Yogyakarta: Andi Offset.

Rakhmat, J. (2008). Psikologi Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Rangka, I. B. (2017). Implementasi Pembelajaran Karakter-Cerdas Melalui Kegiatan Kelompok. In Seminar Nasional Pendidikan PGRI 2017 (pp. 491–498). Palembang: Pengurus besar PGRI.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta

Sukardi, D.K. (2000). Pengantar Pelaksanaan Program Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta

Suprapto, T. (2009). Pengantar Teori & Manajemen Komunikasi. Jakarta: Medpress.

Tohirin. (2007). Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah (berbasis integrasi). Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Trotzen, J.P. (2006). The Counselor and the Grup. New York: Routledge

Wibowo, M.E. (2005). Konseling Kelompok Perkembangan. Semarang: UNNES Press

Wicaksono, G.,& Naqiyah, N. (2013).Penerapan Teknik Bermain Peran Dalam Bimbing Kelompok Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Interpersonal Siswa Kelas X Multimedia SMK IKIP Surabaya. Journal Mahasiswa Bimbingan dan Konseling, 1 (1), 61-78. 2013. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya. Retrieved from ejournal.unesa.ac.id/article/ 3527/13/article.pdf

Winkel, W.S & Hastuti, S. (2004). Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan. Yogyakarta: Media Abadi.

Wiryanto. (2004). Pengantar Ilmu Komunikasi.Jakarta: PT. Grasindo

Yusuf, A.M . (2005). Metodologi Penelitian: Dasar-Dasar Penyelidikan Ilmiah. Padang: UNP Press.

Yusuf, S. (2011). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.




DOI: https://doi.org/10.26539/teraputik.11132

Article Metrics

Abstract Views : 968 | PDF Views : 517

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Fijriani Fijriani, Rediska Amaliawati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Pusat Kajian Penelitian dan Pengembangan Bimbingan dan Konseling
Department of Guidance and Counseling
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 
 

 Creative Commons License
TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan dan Konseling is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.