Prestasi Belajar Siswa Ditinjau Dari Kecanduan Game Online dan Motivasi Belajar



Briti Nursita(1), Yansen Alberth Reba(2*), Sirjon Sirjon(3),

(1) Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Cenderawasih, Jayapura
(2) Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Cenderawasih, Jayapura
(3) Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Cenderawasih, Jayapura
(*) Corresponding Author

Abstract


The low student achievement is indicated because it is influenced by the level of game online and students learning motivation. The purposes of this study are 1) to determine the effect of online game addiction and learning motivation on learning achievement. 2) what is the percentage of the effect of online game addiction and learning motivation on learning achievement. Amounted 132 students with a sample 100 students who were determined by taking Non-Probability Sampling with the Accidental Sampling technique. To collect the data used questionnaire. Data analysis using regression test. The results of this study indicate that online game addiction and learning motivation contribute to student achievement by 65.1%. This means that 65.1% of the factors that effect student achievement are game addiction and learning motivation. The results obtained in this study can be used as input for BK teachers in an effort to reduce online game addiction and learning motivation with student achievement.


Keywords


game online, motivasi belajar, prestasi belajar.

Full Text:

PDF (Indonesia)

References


Ariantoro, T. R. (2016). Dampak Game Online Terhadap Prestasi Belajar Pelajar. JUTIM (Jurnal Teknik Informatika Musirawas), 1(1).

Dewandari, S. (2013). Hubungan Antara Intensitas Bermain Game Online Dengan Motivasi Belajar Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Sapuran Kabupaten Wonosobo. Skripsi, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Universitas Kristen Satya Wacana.

Fauzi, A. (2019). Pengaruh Game Online Pubg (Player Unknown’s Battle Ground) Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik. ScienceEdu: Jurnal Pendidikan IPA, 61–66.

Jannah, N., Mudjiran, M., & Nirwana, H. (2015). Hubungan kecanduan game dengan motivasi belajar siswa dan implikasinya terhadap Bimbingan dan Konseling. Konselor, 4(4), 200–207.

Jemudin, F. D., Makur, A. P., & Ali, F. A. (2019). Hubungan sikap belajar dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar matematika siswa SMPN 6 Langke Rembong. Journal of Honai Math, 2(1), 1-12

Julianti, N., & Hatiarsih, R. (n.d.). Hubungan antara Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Matematika pada Materi Barisan dan Deret. 139–148.

M. Awin Arja Sirait, Ramadhan Bestari, M. J. S. (2019). Jurnal Kedokteran Ibnu Nafis. Jurnal Kedokteran Ibnu Nafis, 8(2), 26–34.

Mairistia, R., Tarbiyah, F., Keguruan, D. A. N., Ar-raniry, U. I. N., & Aceh, B. (2020). Kecanduan Game Online Dan Penanganannya.

Pande, N. P. A. M., & Marheni, A. (2015). Hubungan Kecanduan Gameonlinedengan Prestasi Belajar Siswa Smp Negeri 1 Kuta. Jurnal Psikologi Udayana, 2(2), 163–171. https://doi.org/10.24843/jpu.2015.v02.i02.p05

Ramadhani, J., & Hudaya, A. (2015). Pengaruh Adiktif Game Online Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas X SMAN 1 Cileungsi. Research and Development Journal of Education, 2(1).

Sanditaria, W. (2012). Adiksi Bermain Game Online pada Anak Usia Sekolah di Warung Internet Penyedia Game Online Jatinangor Sumedang. Students E-Journal, 1(1), 32.

Sirait, M. A. A., Bestari, R., & Simbolon, M. J. (2019). Hubungan Tingkat Kecanduan Game Online dengan Indeks Prestasi Siswa SMA Swasta Nasrani 3 Medan. Jurnal Kedokteran Ibnu Nafis, 8(2), 26–34.

Siyoto, S., & Sodik, M. A. (2015). Dasar metodologi penelitian. Literasi Media Publishing.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. CV Alfabeta.

Sumarnie. (2019). Pengaruh Motivasi Dan Fasilitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sma Negeri Hanua Ramang Kecamatan Banama Tingang. 15(1), 25–36.

Syahran, R. (2015). Ketergantungan online game dan penanganannya. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, 1(1), 84–92.

Theresia, E., Setiawati, O. R., & Sudiadnyani, N. P. (2019). Hubungan Kecanduan Bermain Game Online Dengan Motivasi Belajar Pada Siswa Smp Di Kota Bandar Lampung Tahun 2019. PSYCHE: Jurnal Psikologi, 1(2), 96–104.

Umboh, M., Binilang, B. B., & Tulus, P. R. I. (2017). Pengaruh Motivasi Dan Kreativitas Terhadap Prestasi Belajar Siswa SMK Negeri 2 Manado. Engineering Education Journal-E2J, 5(3).

Wijayani, I., Haenilah, E. Y., & Sugiman, S. (2017). Hubungan Motivasi Belajar dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas V. Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(16).




DOI: https://doi.org/10.26539/pcr.32592

Article Metrics

Abstract Views : 631 | PDF Views : 502

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2021 Briti Nursita, Yansen Alberth Reba

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 Publisher:
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Unit Pelayanan Bimbingan dan Konseling (UPBK) | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 


 Creative Commons License
Psychocentrum Review is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.



View My Stats