The Influence of Psychological Impact of Online Learning during Covid-19 on Student’s Academic Achievement: A Case Study at Vocational Higher Education
Hutomo Atman Maulana(1*),
(1) Politeknik Negeri Bengkalis
(*) Corresponding Author
Abstract
Full Text:
PDF (English)References
Akinwande, M. O., Dikko, H. G., & Samson, A. (2015). Variance inflation factor: as a condition for the inclusion of suppressor variable (s) in regression analysis. Open Journal of Statistics, 5(07), 754.
Damanik, D. E. (2006). Pengujian Realibilitas, Validitas, Analisis Item, dan Pembuatan Norma Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS). Faculty of Psychology, University of Indonesia, Indonesia.
Damanik, E. D. (2011). The measurement of reliability, validity, items analysis and normative data of Depression Anxiety Stress Scale (DASS). Fakultas Psikologi Universitas Indonesia.
Essau, C. A., Lewinsohn, P. M., Lim, J. X., Moon-ho, R. H., & Rohde, P. (2018). Incidence, recurrence and comorbidity of anxiety disorders in four major developmental stages. Journal of affective disorders, 228, 248-253.
Frost, J. (2019). Introduction to statistics: An intuitive guide. Statistics by Jim publishing: State College, PA, USA, 196-204.
Gunawan, F. I., & Sunarman, S. G. (2017). Pengembangan kelas virtual dengan google classroom dalam keterampilan pemecahan masalah (problem solving) topik vektor pada siswa SMK untuk mendukung pembelajaran. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia (pp. 340-348).
Howard, E,.et.al. (2007). Anxiety Disorders, Synopsis of Psychiatry, Tenth ed. Williams & Wilkins Co.
Indonesia, P. R. (2003). Undang-undang Republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional. Departemen Pendidikan Nasional.
Kaplan, H. I, Sadock, B. J, Grebb, J. A. (2010). Sinopsis Psikiatri Ilmu Pengetahuan Perilaku Psikiatri Klinis. Tangerang: Binarupa Aksara.
Kaplan & Sadock. (2010). Buku Ajar Psikiatri Klinis Edisi 2. Jakarta: EGC.
Khairani, A., Daud, A., & Adnan, M. (2020). Students’acceptance of The Use of Google Classroom as a Platform in Blended Learning. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 12(1), 1-16.
Khan, N., & Fahad, S. (2020). Critical Review of the Present Situation of Corona Virus in China. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.3543177
Lovibond, S.H. & Lovibond, P.F. (1995). Manual for the Depression Anxiety Stress Scales 2nd. Ed. Sydney: Psychology Foundation. ISBN 7334-1423-0.
Mahmudah, S. R. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Psikologis Siswa Terdampak Social Distancing Akibat Covid 19. Al-Mau'izhoh, 2(2).
Maramis, W. F., & Maramis, A. A. (2009). Catatan ilmu kedokteran jiwa edisi 2. Airlangga university Press.
Maulana, H. A., & Hamidi, M. (2020). Persepsi Mahasiswa terhadap Pembelajaran Daring pada Mata Kuliah Praktik di Pendidikan Vokasi. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 8(2), 224-231.
Maulana, H. A., & Iswari, R. D. (2020). Analisis Tingkat Stres Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Daring Pada Mata Kuliah Statistik Bisnis Di Pendidikan Vokasi. Khazanah Pendidikan, 14(1).
Mona, N. (2020). Konsep isolasi dalam jaringan sosial untuk meminimalisasi efek contagious (kasus penyebaran virus corona di Indonesia. Jurnal Sosial Humaniora Terapan, 2(2), 117-125.
Mustakim, M. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Matematika. Al asma: Journal of Islamic Education, 2(1), 1-12.
Nirfayanti, N., & Nurbaeti, N. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Google Classroom Dalam Pembelajaran Analisis Real Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(1), 50-59.
Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Santoso, P. B., Wijayanti, L. M., Hyun, C. C., & Putri, R.S. (2020). Studi eksploratif dampak pandemi COVID-19 terhadap proses pembelajaran online di sekolah dasar. Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(1), 1-12.
Sadock, B. J. (2010). Buku Ajar Psikiatri Klinis edisi 2. Jakarta: EGC
Santosa, F. H., Negara, H. R. P., & Bahri, S. (2020). Efektivitas pembelajaran google classroom terhadap kemampuan penalaran matematis siswa. Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Matematika (JP3M), 3(1), 62-70.
Sari, I. N. (2019). Pengaruh Penggunaan Googleclassroom terhadap Efektivitas Pembelajaran Mahasiswa. Universitas Islam Indonesia.
Sarmiento, C., & Lau, C. (2020). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM‐5. The Wiley Encyclopedia of Personality and Individual Differences: Personality Processes and Individual Differences, 125-129.
Smet, B. (1994). Psikologi Kesehatan. Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.
Sullivan, G. M., Gorman, J. M.,et.al. (2007). Anxiety Disorder: Comprehensive Texbook of Psychiatry, volume IB. Williams & Wilkins Co.
Tantri, N. R. (2018). Kehadiran Sosial dalam Pembelajaran Daring Berdasarkan Sudut Pandang Pembelajar Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh, 19(1), 19-30.
Wahyudi, M. (2020). Covid-19 dan potret pembelajaran berbasis e-learning. Republika Online.
Yusuf, M. (2008). Kesehatan Mental. Bandung: RIZQI PRESS.
DOI: https://doi.org/10.26539/pcr.31560
Article Metrics
Abstract Views : 3344 | PDF Views : 924Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Hutomo Atman Maulana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Publisher: Universitas Indraprasta PGRI Address: Unit Pelayanan Bimbingan dan Konseling (UPBK) | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. | |
Psychocentrum Review is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. View My Stats |