Role Playing in an Effort to Reduce Academic Procrastination for College Students
Reizki Maharani(1*), Neviyarni S(2), Z. Mawardi Effendi(3),
(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (English)References
Andriati, N. (2015). Pengembangan Model Bimbingan Klasikal dengan Teknik Role Playing untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri. Jurnal Bimbingan Konseling, 4(1), 36–42.
Barkley, E. E., Cross, K. P., & Major, C. H. (2014). Collaborative Learning Techniques. Bandung: Nusa Media.
Darmawan, G. P. N. (2017). No Title. E-Journal Jurusan Pendidikan Ekonomi, 10(2), 1–10.
Djariyo, Mudzanatun, & Wijaya, E. B. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Role Playing Pada Mata Pelajaran IPA untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Semester I SD N Wonokerto 1 Karangtengah Demak Tahun Ajaran 2011/2012. Malih Peddas, 2(1), 12–22. https://doi.org/10.26877/malihpeddas.v2i1.496
Eckert, M., Ebert, D. D., Lehr, D., Sieland, B., & Berking, M. (2016). Overcome procrastination : Enhancing emotion regulation skills reduce procrastination. Learning and Individual Differences, 52, 10–18. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.10.001
Effendi, Z. M., Effendi, H., & Effendi, H. (2015). Implikasi Gaya Belajar Dalam Desain Blended Learning. Jurnal Teknologi Informasi & Pendidikan, 8(1), 72–80.
Ferrari, J. R., Johnson, J. L., & McGown, W. . (1995). Procrastination and Task Avoidance. New York: Plenum Press.
Handayani, S. W. R. I., & Abdullah, A. (2016). Hubungan Stres Dengan Prokrastinasi pada Mahasiswa. Psikovidya, 20(1), 32–39.
Hussain, I., & Sultan, S. (2010). Analysis of procrastination among university students, 5(2), 1897–1904. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.07.385
Indah, P. S., & Shofiah, V. (2012). Hubungan Prokrastinasi Akademik dengan Ketidakjujuran Akademik pada Mahasiswa Psikologi UIN Suska Riau. Jurnal Psikologi, 8(1), 29–36.
Iskandar, R., & Rachmadtullah, R. (2017). Menigkatkan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Melalui Metode Role Playing di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 135–144.
Jannah, M., & Muis, T. (2014). Prokrastinasi Akademik (Perilaku Penundaan Akademik) Mahasiswa Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Surabaya. Jurnal BK UNESA, 4(3), 1–8.
Kagan, M., Çak, O., Ilhan, T., & Kandemir, M. (2010). The explanation of the academic procrastination behaviour of university students with perfectionism , obsessive – compulsive and five factor personality traits. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2, 2121–2125. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.292
Kiamarsi, A., & Abolghasemi, A. (2014). The relationship of procrastination and self-efficacy with Psychological vulnerability in students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 114, 858–862. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.797
Kreniske, P. (2017). How First-year Students Expressed Their Transition to College Experiences Differently Depending on the Affordances of Two Writing Contexts. Computers and Composition, 45, 1–20. https://doi.org/10.1016/j.compcom.2017.07.001
Misnita, H., Lubis, L., & Azis, A. (2015). Hubungan keyakinan diri dan dukungan sosial dengan penyesuaian diri mahasiswa. Jurnal Analitika UMa, 7(1), 31–38.
Prayitno. (2007). Peningkatan Potensi Mahasiswa. Padang: UNP Press.
Puspitaningrum, D., & Indrawati, N. D. (2016). Efektivitas Pendidikan Kesehatan dengan Role Playing Terhadap Pengetahuan, Sikap dan Perilaku Pencegahan Seks Bebas Mahasiswa Prodi D-III Kebidanan. Jurnal Kebidanan Dan Kesehatan, 7(2), 111–126.
Puswanti. (2014). Upaya Mereduksi Prokrastinasi Akademik Melalui Konseling Kelompok Melalui Pendekatan Behavioristik Pada Siswa SMK. PSIKOPEDAGOGIA, 3(1), 11–19.
Risdiantoro, R., & Hasanati, N. (2016). Hubungan Prokrastinasi Akademik , Stres Akademik dan Kepuasan Hidup Mahasiswa, 19–20.
Rosidah, A. (2017). Layanan Bimbingan Klasikal untuk Meningkatkan Konsep Diri Siswa Underachiver. Jurnal Fokus Konseling, 3(2), 154–162. https://doi.org/10.26638/jfk.53.2099
Rozental, A., Forsström, D., & Carlbring, P. (2015). Experiences of undergoing Internet-based cognitive behavior therapy for procrastination : A qualitative study, 2, 314–322. https://doi.org/10.1016/j.invent.2015.05.001
Rozental, A., Forsström, D., Nilsson, S., Rizzo, A., & Carlbring, P. (2014). Group versus Internet-based cognitive-behavioral therapy for procrastination : Study protocol for a randomized controlled trial ☆. INVENT, 1(2), 84–89. https://doi.org/10.1016/j.invent.2014.05.005
Sari, L., & Rustiana, A. (2013). Model Bermain Peran dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Kompetensi Dasar Menerapkan Prinsip-Prinsip Pelayanan Prima. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan, VIII(2), 101–110.
Sartono, Y. (2014). Peningkatkan Tanggungjawab Belajar Melalui Layanan Penguasaan Konten dengan Teknik Role Playing. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 16(2), 32–37.
Shahram, & Vahedi. (2011). Canonical Correlation Analysis Of Procrastination, Learning Strategies And Statistics Anxiety Among Iranian Female College Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 30, 1620–1624. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.314
Tjundjing, S. (2006). Apakah Prokrastinasi Menurunkan Prestasi ? Sebuah Meta-Analisis. Indonesian Psychological Journal, 22(1), 17–27.
Tondok, M. S., Ristyadi, H., & Kartika, A. (n.d.). Prokrastinasi Akademik dan Niat Membeli Skripsi, 811.
Tuckman, B. W. (1990). Measuring Procrastination Attitudinally and Behaviorally. Journal Procrastination Scale, 1–12.
W, N. N. Y., & Mastuti, E. (2016). Perbedaan Prokrastinasi Akademik Ditinjau dari Motivasi Berprestasi dan Kontrol Diri pada Mahasiswa. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Perkembangan, 5(1), 1–9.
Zahri, T. N., Yusuf, A. M., & Neviyarni, S. (2017). Hubungan Gaya Belajar dan Keterampilan Belajar dengan Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Konselor, 6(1), 18–23. https://doi.org/10.24036/02017615734-0-00
Zuraidah. (2017). Penerapan Metode Role Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS. Jurnal Antropologi Sosial Dan Budaya, 3(1), 37–42.
DOI: https://doi.org/10.26539/pcr.22386
Article Metrics
Abstract Views : 1105 | PDF Views : 684Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Neviyarni S, Z. Mawardi Effendi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Publisher: Universitas Indraprasta PGRI Address: Unit Pelayanan Bimbingan dan Konseling (UPBK) | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. | |
Psychocentrum Review is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. View My Stats |