An Analysis of Junior High School Students' Learning Stress Levels during the COVID-19 Outbreak: Review of Gender Differences
Safena Ningsih(1), Hengki Yandri(2*), Nuzmi Sasferi(3), Dosi Juliawati(4),
(1) Institut Agama Islam Negeri Kerinci
(2) Institut Agama Islam Negeri Kerinci
(3) Institut Agama Islam Negeri Kerinci
(4) Institut Agama Islam Negeri Kerinci
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Anima, W. D., & Putri. W. (2014). Prevalensi Stres Psikososial dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi pada Siswi-siswi Kelas XII Studi Pendidikan IPA dan IPS SMAN 6 Denpasar, Jurnal Medika Udanaya, 3 (11).
Arifin, A. A. (2018). Meminimalisir Stres Belajar Siswa Melalui Teknik Meditasi Hening, Jurnal Bimbingan dan Konseling Terapan, 2(1)
Barseli, M., Ahmad, R., & Ifdil. (2018). Hubungan Stres Akademik Siswa dengan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Indonesia. 4(1).
Coronavirus Disease (COVID-19) Pandemic. (2020). Retrieved from https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019. July 8, 2020.
Dalyono, M. (2009). Psikologi Pendidikan, 5th Edition, Jakarta: Rineka Cipta.
Harinaldi. (2005). Prinsip-Prinsip Statistik untuk Teknik dan Sains. Jakarta: Erlangga.
Hartono & Soedamadji, B. (2012). Psikologi Konseling. Jakarta: Kencana.
Jambi Siaga COVID-19. (2020, July 25). Retrieved from http://corona.jambiprov.go.id
Juliawati, D. (2014). Efektifitas Layanan Bimbingan Kelompok untuk Mengurangi Prokrastinasi Akademik Siswa (Doctoral Dissertation, Tesis tidak diterbitkan. Padang: Program Studi S2 BK FIP UNP).
Juliawati, D., & Yandri, H. (2018). Prokrastinasi Akademik Mahasantri Ma’had Al Jami’ah IAIN Kerinci. Jurnal Fokus Konseling, 4(1), 19-26.
Juliawati, D., Ayumi, R. T., Yandri, H., & Alfaiz, A. (2019). Efektivitas Relaksasi Teknik Meditasi untuk Membantu Siswa Mengatasi Stres sebelum Menghadapi Ujian Nasional. Indonesian Journal of Learning Education and Counseling, 2 (1), 37-45. https://doi.org/10.31960/ijolec.v2i1.151
Kementerian Kesehatan RI. (2018). Profil Kesehatan Indonesia 2017. Jakarta: Keputusan Menteri Kesehatan Republik Indonesia.
Mesko, M., Mesko Stok, Z., Mijoc, P., Karpljuk, D., & Videmsek, M. (2009). Gender differences in stress symptoms among Slovene managers. International Journal of Business and Globalisation, 3(3), 288-299.
Nasehudin, S.T., & Gozali, N. (2012). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Bandung: Pustaka Setia.
Nasrani, L., & Purnawati, S. (2015). Perbedaan Tingkat Stres antara Laki-laki dan Perempuan pada Peserta Yoga di Kota Denpasar. E-Jurnal Medika Udayana, 4(12).
Neolaka, A. (2014). Metode Penelitian dan Statistik. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nevid, J.S., Rathus, S.A., & Greene, B. (2018). Psikologi Abnormal. Jakarta: Erlangga.
Nurmaliah, F. (2014). Menurunkan Stres Akademik dengan Menggunakan Teknik Self Intruction, Jurnal Pendidikan Humaniora, 2 (3).
Pane, M, D, C. (2020, July 10). COVID-19. Retrieved from https://www.alodokter.com/covid-19.
Purwanto, N. (2013). Psikologi Pendidikan, 26th Edition. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Qiu, J., Shen, B., Zhao, M., Wang, Z., Xie, B., & Xu, Y. (2020). A Nationwide Survey of Psychological Distress Among Chinese People in the COVID-19 Epidemic: Implications and Policy Recommendations. General Psychiatry, 33(2). https://doi.org/10.1136/gpsych-2020-100213
Rahmi, N. (2013). Hubungan Tingkat Stres dengan Prestasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Stikes U’budiyah, 1(2).
Rinaldi, M. R., & Yuniasanti, R. (2020). Kecemasan pada Masyarakat Saat Masa Pandemi Covid-19 di Indonesia. In COVID-19 dalam Ragam Tinjauan Perspektif (pp. 137-150). Yogyakarta: MBridge Press.
Salahudin, A. (2010). Bimbingan dan Konseling, 2th Edition. Bandung: Pustaka Setia.
Situasi COVID-19. (2020, July 25). Retrieved from https://www.covid19.go.id/situasi-virus-corona/
Suminarsis, T. A., & Sudaryanto, A. (2017). Hubungan antara Tingkat Stres dengan Mekanisme Koping pada Mahasiswa Keperawatan Menghadapi Praktek Belajar Lapangan di Rumah Sakit. Jurnal Berita Ilmu Keperawatan, 2(3).
Tamara, J., & Chris, A. (2018). Hubungan Stres dengan Prestasi Akademik di SMA Diakonia Jakarta. Tarumanagara Medical Journal, 1(1), 116-121.
Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C. S., & Ho, R. C. (2020). Immediate Psychological Responses and Associated Factors During the Initial Stage of the 2019 Coronavirus Disease (Covid-19) Epidemic Among The General Population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1729. https://doi.org/10.3390/ijerph17051729
WHO. (2020). The World Health Report 2020. Geneva: WHO.
Yandri, H., Juliawati, D., & Afrifadela, N. (2020). Self Control Belajar Siswa di Sekolah dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan. 16(01), 77-86. https://doi.org/10.32939/tarbawi.v16i01.557
Yandri, H., Juliawati, D., Alfaiz, & Nofrita. (2018). Keterampilan Konselor dalam Melepas Emosi Negatif Anak dengan Terapi Reframing. Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling di Perguruan Tinggi (pp. 167-177). Bandung: UPT-BKPK Universitas Pendidikan Indonesia. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/328224551_keterampilan_konselor_dalam_melepas_emosi_negatif_anak_dengan_terapi_reframing.
Yusuf, S., & Nurihsan, A, J. (2012). Landasan Bimbingan & Konseling. Bandung: Remaja Rosdakarya
DOI: https://doi.org/10.26539/pcr.22321
Article Metrics
Abstract Views : 5383 | PDF Views : 2252Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Safena Ningsih, Hengki Yandri, Nuzmi Sasferi, Dosi Juliawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Publisher: Universitas Indraprasta PGRI Address: Unit Pelayanan Bimbingan dan Konseling (UPBK) | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. | |
Psychocentrum Review is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. View My Stats |