PKM Kelompok Remaja SMPN 163 Jakarta dan UPBK Unindra: Penggunaan Art Therapy Sebagai Media Ekspresi Emosi



Evi Fitriyanti(1*), Sisca Folastri(2), Ferry Ferry(3),

(1) Universitas Indraprasta PGRI Jakarta
(2) Universitas Indraprasta PGRI Jakarta
(3) Universitas Indraprasta PGRI Jakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


Emotions are very supportive in the life of every individual, whether they are positive emotions or negative emotions. The importance of individuals managing emotions in life because someone who is emotionally capable will be able to know and handle their own feelings well, the ability to manage emotions is communicated precisely one of them through art therapy. This activity provides (WPKNS) insights, knowledge, skills, values, and attitudes possessed by BK SMPN 163 Jakarta teachers and UNINDRA UPBK Students in providing useful services to clients. The activities carried out by lecturing, question and answer, discussion and practice of using art therapy. The results of the evaluation of activities that have been carried out revealed that art therapy activities are successful and provide benefits to individuals in directing and managing emotions positively. This can be seen from the enthusiasm and participation of participants during art therapy activities.


Keywords


Art therapy, expression of emotion,

References


Akbar, K. (2017). Efektivitas konseling dengan terapi menggambar dalam mengurangi emosi negatif siswa kelas VIII Madrasah Tsanawiyah Al Mukhlishin Ciseeng Bogor. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Dewi, N. (2014). Metode Biblioterapi dan Diskusi Dilema Moral untuk Pengembangan Karakter Tanggungjawab, 41(1), 47–59.

Fahlevi, R., & Basaria, D. (2019). PENERAPAN COGNITIVE BEHAVIORAL ART THERAPY ( CBAT ) UNTUK MENURUNKAN AGRESIVITAS PADA REMAJA LPKA X terhadap mereka . Akan tetapi , seiring dengan bertambahnya usia mereka , khusunya ketika, 3(2), 385–395.

Gagaramusu, Y. (2014). Penerapan Metode Tanya Jawab untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Sumber Daya Alam di Kelas IV SDN FatufiaKecamatan Bahodopi, 1(1), 214–227.

Hidayah, R. (2014). Pengaruh Terapi Seni terhadap Konsep Diri Anak, 18(2), 89–96. https://doi.org/10.7454/mssh.v18i2.3464

Krisna, A., & Marheni, I. (2017). Art therapy bagi anak slow learner, 154–162.

Malchiodi, C. A. (2012). Handbook of art therapy (2nd ed.). New York: The Guildford Press.

Namuwali, D. (2017). Influence Of Nafas Relaxation Technique In Emergy Control On Tb Patients In The Health Behavior Of Community Park ( BKPM ) Magelang Pengaruh Teknik Relaksasi Nafas Dalam Terhadap Kontrol Emosi Pada Penderita TB Paru Di Balai Kesehatan Paru Masyarakat ( Bkpm ) Magelang, (1), 146–165.

Ni, I. (2017). Kajian teoritis penggunaan art therapy dalam pelaksanaan layanan bimbingan dan konseling di SMK Isna Ni ’ matus Sholihah, 173–182.

Pasien, R., Adriani, S. N., & Satiadarma, M. P. (2011). Efektivitas Art Therapy dalam Mengurangi, 5(1).

Penelitian, A., Imami, A. D. W. I., Malang, U. N., Psikologi, F. P., & Psikologi, J. (2013). ( DENGAN MODIFIKASI ART THERAPY ) SEBAGAI KATARSIS TERHADAP AGRESIVITAS Efektivitas Pendampingan Kegiatan Menggambar ( Dengan Modifikasi Art Therapy ) Sebagai Katarsis Terhadap Agresivitas.

Permata, A., & Tarigan, S. (2009). HARAPAN MEKAR MEDAN, 250–258.

Putri, R. D. (2019). BIMBINGAN KELOMPOK MENGGUNAKAN PERMAINAN SEBAGAI STRATEGI DALAM MENGEMBANGKAN EMPATI SISWA, 1(2), 7–12.

Setyaputri, N. Y., & Ardhani, D. K. (2019). Pemanfaatan Teknik Menulis Ekspresif Sebagai Wujud Katarsis untuk Mereduksi Burnout Mahasiswa Tingkat Akhir, 404–410.

Soukotta, V., & Satiadarma, M. P. (2018). ART THERAPY TO REDUCE DEPRESSION DUE TO DOMESTIC VIOLENCE AT “ X ” COMMUNITY IN AMBON Menurut ketua GASIRA di Ambon , banyaknya kasus kekerasan yang terdapat di Ambon membuat sekelompok volunter dari Belanda Stitching Save Home memberikan perhatian dan mulai melakukan konsolidasi bersama GASIRA untuk membuat suatu tempat persinggahan bagi korban, 2(2), 518–526.

Sunarto, W., Sumarni, W., & Suci, E. (2011). Hasil Belajar Kimia Siswa Dengan Model Pembelajaran Metode Think-Pair-Share Dan Metode Ekspositori. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 2(1), 244–249.

Wulan, A. A. A., Anggaswari, D., & Wulan, I. G. A. P. (2016). Gambaran Kebutuhan Psikologis pada Anak dengan Gangguan Emosi dan Perilaku ( Tinjauan Kualitatif dengan Art Therapy sebagai Metode Penggalian Data ), 3(1), 86–94.




DOI: https://doi.org/10.26539/pcr.21195

Article Metrics

Abstract Views : 814 | PDF Views : 606

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2020 Evi Fitriyanti, Sisca Folastri, & Ferrry Ferry

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 Publisher:
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Unit Pelayanan Bimbingan dan Konseling (UPBK) | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 


 Creative Commons License
Psychocentrum Review is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.



View My Stats