Penyesuaian Diri Akademik Mahasiswa Ditinjau dari Regulasi Emosi dan Self-Esteem



Feny Mandoa(1*), Habel Saud(2), Yansen Alberth Reba(3),

(1) Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Cenderawasih, Jayapura
(2) Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Cenderawasih, Jayapura
(3) Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Cenderawasih, Jayapura
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to analyze the effect of Emotional Regulation and Self-esteem on Academic Self-Adjustment. The method used is quantitative correlational. This research was conducted in the counseling study program in January-February 2021. The population of this study were students of the Guidance and Counseling Study Program at Cenderawasih University Class of 2016,2017,2018,2019 and 2020 with a total of 115 students. Based on the Slovin formula, 89 samples were obtained using the Proportionate Stratified technique. Random Sampling. The data collection technique used an emotional regulation questionnaire, a self-esteem questionnaire and an academic adjustment questionnaire with a Likert scale assessment. This study uses simple and multiple regression data analysis. The results of this study indicate that: there is an effect of emotional regulation on academic self-adjustment with the results of R2 = 38.9% and the effect of self-esteem on academic self-adjustment with the results of R2 = 62.6%. There is an effect of emotional regulation and self-esteem on academic self-adjustment, with the result of R2 = 69.3%, while the remaining 30.7% is influenced by other variables outside of this study.


Keywords


Regulasi Emosi, Self-Esteem, Penyesuaian Diri Akademik

References


Andri Permatasari, R., & Ina Savira, S. (2018). Hubungan Antara Self-Esteem Dengan Penyesuaian Diri Pada Mahasiswa Psikologi Angkatan 2017 Universitas Negeri Surabaya. Character: Jurnal Penelitian Psikologi., 5(2).

Anggraini, L. N. O., & Desiningrum, D. R. (2018). Hubungan Antara Regulasi Emosi Dengan Intensi Agresivitas Verbal Instrumental Pada Suku Batak Di Ikatan Mahasiswa Sumatera Utara Universitas Diponegoro. Empati, 7(3), 270–278.

Anggreiny, N., & Sulistyaningsih, W. (2013). Rational Emotive Behavioural Therapy ( Rebt ) Untuk Meningkatkan Kemampuan Regulasi Emosi. 57–61. https://doi.org/10.31289/analitika.v5i2.786

Br Sembring, E., & Lim, P. (2020). Edukasi Adaptasi Kebiasaan Baru Di Lingkungan Kampus (Studi Kasus : Motion Graphic Penggunaan Lift). Journal Teknik Informatika, 3(2), 61–76.

Fanani, Q., & Jainurakhma, J. (2020). Kemampuan Penyesuaian Diri Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Daring Di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal KomtekInfo, 7(4), 285–292. http://lppm.upiyptk.ac.id/ojsupi/index.php/KOMTEKINFO/article/view/1596/380

Fitri, R., & Kustanti, E. R. (2018). Mahasiswa Rantau Dari Indonesia Bagian Timur Di Semarang. Empati, 7(April), 66–79.

Goleman, D. (2015). Emotional Intelligence,. Gramedia Pustaka Utama.

Gross, J. J., & Jhon, O. P. (2003). ndividual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85(2), 348–362.

Khairat, M., & Adiyanti, M. G. (2016). Self-esteem dan Prestasi Akademik sebagai Prediktor Subjective Well-being Remaja Awal. Jurnal Psikologi UGM, 1(3), 180–191. https://doi.org/10.22146/gamajop.8815

Mary Hernandez, R. R. (2017). Freshmen Students’ Self-Esteem and Adjustment to College in Higher Education Institutions in Calapan City, Philippines. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research, 5(3), 49–56. www.apjmr.com

Patawari, M. Y. (2020). Adaptasi budaya pada mahasiswa pendatang di kampus Universitas Padjadjaran Bandung. Jurnal Manajemen Komunikasi, 4(2), 103. https://doi.org/10.24198/jmk.v4i2.25900

Prastihastari Wijaya, I. (2012). Efikasi Diri Akademik, Dukungan Sosial Orangtua Dan Penyesuaian Diri Mahasiswa Dalam Perkuliahan. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 1(1), 40–52. https://doi.org/10.30996/persona.v1i1.14

Rizki, M., & Listiara, A. (2015). Penyesuaian Diri dan School Well-Being pada Mahasiswa. Seminar Psikologi & Kemanusiaan, 978–979.

Sakinah, U. (2017). Identifikasi Faktor-Faktor Penyesuaian Akademik pada Mahasiswa Tahun Pertama Pendidikan Tata Boga UNIMED. SP - Psychology, 2-Oct-2017. http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/8444

Sandha P, T., Hartati, S., & Fauziah, N. (2018). Hubungan Antara Self Esteem Dengan Penyesuaian Diri Pada Siswa Tahun Pertamasma Krista Mitra Semarang. Jurnal Psikologi, 1(1), 47–82.

Saniskoro, B. S. R., & Akmal, S. Z. (2017). Peranan Penyesuaian Diri Di Perguruan Tinggi Terhadap Stres Akademik Pada Mahasiswa Perantau Di Jakarta. Jurnal Psikologi Ulayat, 4(1), 96. https://doi.org/10.24854/jpu12017-82

Sari, A. P., & Rusli, D. (2019). Pengaruh Self Esteem Terhadap Penyesuaian Diri Pada. Jurnal Riset Psikologi, 2019(1), 1–10. http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/psi/article /view/6195/3107

Schneider, A. A. (1964). Personal Adjustment and Mental Health. Holt, Rinehart and Winston Inc.

Silaen, A. C., & Dewi, K. S. (2015). Hubungan Antara Regulasi Emosi Dengan Asertivitas (Studi Korelasi Pada Siswa Di Sma Negeri 9 Semarang). Empati, 4(2), 175–181.

Sugiyono. (2017). Download metode penelitian kuantitatif kualitatif dan r & d sugiyono pdf Click here to get file. 380.

Sundari, S. (2005). Kesehatan Mental dalam Kehidupan. Rineka Cipta.

Tarigan, V. A. (2018). Kondisi Resiliensi Mahasiswa Aktif Program Studi Bimbingan Dan Konseling. 16, 50–62.

Widuri, E. L. (2012). Regulasi Emosi Dan Resiliensi Pada Mahasiswa Tahun Pertama. HUMANITAS: Indonesian Psychological Journal, 9(2), 147. https://doi.org/10.26555/humanitas.v9i2.341

Yusuf, P., & Kristiana, I. (2017). Hubungan Antara Regulasi Emosi Dengan Perilaku Prososial Pada Siswa Sekolah Menengah Atas. Empati: Jurnal Karya Ilmiah S1 Undip, 6(3), 98–104.




DOI: https://doi.org/10.26539/pcr.31595

Article Metrics

Abstract Views : 2509 | PDF Views : 1759

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2021 Feny Mandoa, Habel Saud, Yansen Alberth Reba

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 Publisher:
Universitas Indraprasta PGRI

Address: Unit Pelayanan Bimbingan dan Konseling (UPBK) | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia. 
Phone: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Close in sunday and public holidays in Indonesia
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 


 Creative Commons License
Psychocentrum Review is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.



View My Stats